Berlingske Business

Der skal følelser i økonomien

Bag det lidt uigennemsigtige begreb følelsesøkonomi skjuler sig forfatternes overbevisning

om, at vi er på vej mod en ny økonomi, fremmet og muliggjort af internettet. Siden industrialismens gennembrud har vi

betragtet kunden som "the economic man", der efterspørger "den bedste vare til den billigste pris". Producenten

var os tordnende ligegyldig.


Det er denne opfattelse, der, ifølge forfatterne, vil blive drejet 180 grader. Fremtidig

vil vort valg af leverandør ske på et følelsesmæssigt grundlag. Vi vil vide, hvem der står bag de

varer, vi køber, og virksomhedernes forretningsgrundlag, deres etiske og moralske holdning etc., vil påvirke vort varevalg.


I

udviklingen af denne proces vil kunde og virksomhed komme tættere på hinanden. Internettets stigende udbredelse vil gøre

det lettere for virksomhederne at skaffe sig oplysninger om den enkelte kundes økonomi, præferencer, holdninger, ønsker

- og drømme. Og de vil kunne udforme deres tilbud - og serveringen af dem - på en måde, der appellerer stærkt

til de forskellige kundesegmenter. Den væsentligste betingelse for at få, og beholde, kunderne, er at være mentalt

nær ved dem. Det tæller mere end "product excellence" og driftsmæssig effektivitet.


Det forudses

også, at internettet bliver morgendagens markedsplads. Her kan vi se varerne, foretage sammenligninger, vurdere priser, etc.,

og vi vil i stigende omfang forlange at få varerne bragt hjem og derved undgå at skulle gå på indkøb.


Det

indgår også i forudsigelserne, at den nære kontakt mellem virksomhed og kunde vil påvirke ejerskabet af virksomhederne.

Kunderne vil opfatte de valgte leverandører som partnere, og de vil købe aktier i de virksomheder, der opfylder deres

krav til etik, moral og virksomhedsdrift. Det betyder, at vi er på vej mod "det atomare aktiemarked", hvor tusinder

af forbrugere anskaffer deres aktier som en støtte til de virksomheder, de kan lide og ikke ud fra et ønske om en kortsigtet

profit. I denne "nye økonomi" vil den livslange ansættelse være uden interesse. Man vil skifte arbejde,

når holdninger og indstilling skifter - hos arbejdsgiver eller arbejdstager. Forbilledet blandt fremtidens ledere bliver "den

karismatiske rockstjerne", der også kan klare opgaven som effektiv holdtræner. I bestyrelsesarbejdet gælder

det om at være visionær, ikke mindst når det drejer sig om at forudse kundernes ændrede og vekslende behov.


Alt

dette kan måske give en fornemmelse af, hvor forfatterne mener, at det bærer hen. Men forudsætningen er, at der

på internettet hurtigt udvikles nye servicetilbud. Dette er i gang. Snart kan computerne "snakke sammen" og uden menneskelig

indblanding bestille og modtage varer, føre lagerstatistik etc. Det forudses også, at kvinderne får en langt mere dominerende

stilling på lederplan. Alt i alt er der tale om det højere erhvervsmæssige skoleridt, og man sidder efter læsningen

tilbage med en fornemmelse af, at der mangler nogle mellemregninger og at overgangen til "følelsessamfundet" ikke

kommer til at gå så hurtigt, som forfatterne mener. De nævner da også selv, at anvendelsen af internettet

som markedsplads ikke rigtigt er kommet i gang endnu. Men en udvikling som den, der beskrives, er ikke alene tænkelig, den er

i høj grad sandsynlig.



FØLELSESØKONOMIEN

Forfattere: Bo Bache og Peter Horn


Specialbladsforlaget


1.

Oplag, februar 2002


Sider: 151


Pris: Kr. 300, incl. moms


ISBN 8788936910

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen