Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Der må være en grænse for nisselandskaberne

Billede
Bylinefoto af Vibeke Skytte, portræt Foto:

Kalenderen viser, at det snart er jul, og min personlige jule­udsmykning til mit kontor er lige fundet frem fra gemmerne og er klar til at pynte på min reol den næste måneds tid.

Jeg har et lille nissepar, som har fulgt mig i mange år, og de er efter min smag ganske dekorative, om end et par af mine kollegaer uden tvivl har en anden holdning. For holdninger til både kvalitet og udseende af julepynt og i det hele taget, hvordan eller om vi skal udsmykke vores kontorer i december måned, dem er der mange af.

Hacker.

Jeg er ikke den eneste på matriklen, der har fundet julestads frem. Lidt efter lidt er der de seneste uger begyndt at komme lidt mere personligt præg på kontorerne omkring mig, og i flere rum er det ikke bare en nisse eller to, men derimod en juleudsmykning, der kan overgå selv de store varehuse i byen.

Lidt for meget, efter min smag, men lad nu det ligge, for i virkeligheden handler det ikke om, hvorvidt vi kan lide julepynten på det pågældende kontor, eller om der er for meget eller for lidt.

Det handler mere om det dilemma, som ene og alene er ledelsens: Er det i orden, at medarbejderne indretter deres kontorer, som de selv har lyst til, og hvor det ind imellem ender som deres eget lille showroom med temaer som jul, påske eller måske et helt fotogalleri af familien – et showroom, som mere minder om en dagligstue end en arbejdsplads?

Julegaver - 10_201611081334061

På et tidspunkt var jeg på besøg i et kontormiljø, der i høj grad bar præg af, at der var meget vide rammer for indretning. Der var alt fra plysdyr til afstikkere af potteplanten hjemmefra i grimme tilkalkede vandglas, og én medarbejder havde sågar parkeret sin cykel ved siden af skrivebordet.

Jeg havde desværre ikke mulighed for at tale med lederen af afdelingen, men jeg kan sagtens forestille mig, at den pågældende leder havde opgivet at sætte rammer for indretningen. Det så ud til at være fuldstændig ude af lederens kontrol.

Jeg er som leder slet ikke et sekund i tvivl om, at indretning betyder noget for en virksomheds image. Men jeg kan samtidig også godt forstå, at vi hver især finder motivation til de daglige opgaver på forskellig vis, og det kan sagtens være ved at sidde på et bestemt kontor, hvor der er råderum til selv at vælge udsmykning.

Men når det er sagt, må jeg være ærlig at indrømme, at hvis jeg møder et kontor, hvor der er en sand overflod af udsmykning, der i den grad stikker ud fra normen, så hører det efter min mening ikke til på en arbejdsplads.

Stressed business woman

Det vil altid være en ledelsesopgave, at være med til at styrke virksomhedens image, og derfor vil det også altid være en ledelsesopgave at tage snakken med sine medarbejdere om, hvordan vi indretter os, men det er bestemt et følsomt emne.

Hurdlen for mange ledere kan være, at det er svært at gøre op med traditioner, som har stået på igennem mange år, og efter december måned bliver pynten alligevel fjernet igen. Er man heldig, forsvinder problemet dermed måske helt af sig selv – men der skal en tyk streg under »måske«. For nogen vil hævde, at julen varer lige til påske, og andre vil være hurtige til at erstatte nisselandskaber med andre udsmykningstemaer i vindueskarmen eller på skrivebordet.

Nissemor

Mange vil nok sige, at det ikke betyder så meget med pynten på kontorerne, for det er slet ikke dér, vi møder vores kunder og forretningsforbindelser. Men hvad nu, hvis vi skifter julepynt ud med rod, er det så stadig OK?

Jeg holder meget af julen, men den store udsmykning hører efter min mening hjemmet til. Og hvis man er nået dertil, hvor medarbejdernes tastatur, mus og relevante papirer er forsvundet under nisselandskabet, er tiden kommet, hvor lederen bør forklare, at der er forskel på en arbejdsplads og en dagligstue. Også selv om kalenderen siger december.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen