Berlingske Business

Der er rift om medarbejdernes bestyrelsespladser

Jernbanebroen i Aalborg mangler stadig.: Siden Jernbanebroen i m
I MT Højgaards tilfælde var interessen for at komme i bestyrelsen større, end den plejer at være blandt medarbejderne. Foto:

Mens ejerne på generalforsamlingerne i de fleste tilfælde vælger deres bestyrelsesmedlemmer ved fredsvalg, og i tillid til den siddende bestyrelses indstilling, så må medarbejdernes kandidater ud i en egentlig valgkamp, hvor de overbeviser kollegerne om deres kvaliteter.

John Sommer har siden marts siddet i MT Højgaard-koncernens bestyrelse. Men det var langt fra nogen given sag, at valget faldt på ham. Der var nemlig 24 kandidater, der kæmpede om medarbejdernes tre pladser i bestyrelsen. Eksemplet er langt fra enestående, og det giver anledning til en lidt pudsig kontrast:
 
Mens ejerne på generalforsamlingerne i de fleste tilfælde vælger deres bestyrelsesmedlemmerved fredsvalg, og i tillid til den siddende bestyrelses indstilling, så må medarbejdernes kandidater ud i enegentlig valgkamp, hvor de overbeviser kollegerne om deres kvaliteter.

Heldigvis for virksomhederne og dansk erhvervsliv er kulturen sådan, at det ikke er en faglig kamp om højere lønninger og bedre arbejdsvilkår, der optager medarbejderne, når de afgiver deres stemme. Det er i stedet interesser, der i høj grad er sammenfaldende med ejernes. I MT Højgaards tilfælde var interessen for at komme i bestyrelsen større, end den plejer at være, og John Sommer vurderer, at det skyldes den aktuelle situation i byggebranchen. Medarbejderne kan se konkurrenter og underleverandører gå konkurs omkring sig.

”Jeg har talt med mange af de andre kandidater, og jeg tror, at fælles for os alle var et dybt og inderligt ønske om at påvirke den retning, virksomheden går i. Hele branchen har været ude i en hård tid, og vi har måske følt et kald til at være med til at sikre, at de prioriteter, der bliver foretaget, er de rigtige for virksomheden,” siger John Sommer.

Læs hele artiklen i Nyhedsbrev for Bestyrelser nr 19.

Hold dig opdateret - tilmeld dig Nyhedsbrev for Bestyrelsers gratis nyhedsmail

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen