Berlingske Business

Denne danske topchef er et superbrand

Pics-CEO
Årets »CEO Superbrand 2014« er kåret. Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk er på listen. Foto:

Hvem af Danmarks topchefer har gjort sig bedst og fået pæneste ord med på vejen i medierne i 2014? Læs her, hvem der placerer sig øverst og nederst på listen.

»Kejseren af erhvervslivet.« »En af erhvervslivets mægtigste mænd.« »Kongerigets egentlige gud.«

Det har Lars Rebien kunnet læse om sig selv i de danske medier i løbet af 2014. Det er kaldenavne og beskrivelser som disse, der har sikret Novo Nordisk-topchefen titlen som Årets CEO Superbrand 2014.

Infomedia står bag kåringen, og det er anden gang, Danmarks største mediearkiv sætter fokus på hovedpersonerne i dansk erhvervsliv med sin rapport om mediernes branding af de største topchefer i Danmark.

13BBMBork-Havn-Musikfestiva.jpg

Vinderen er fundet ud fra, hvordan topchefen er blevet omtalt i de seks største dagblade i Danmark, nemlig BT, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, Berlingske, Politiken og Børsen. Derudover er de danske topchefers præstationer i mediebilledet blevet bedømt af et panel bestående af erhvervsjournalister fra landsdækkende medier og ledende presse- og kommunikationschefer.

Lars Rebien har blandt andet været omtalt i forbindelse med Kåre Schultz forfremmelse til viceadministrerende direktør, hvilket medierne i følge Infomedias analyse hat tolket som et snarligt tronskifte, i forbindelse med den forestående godkendelse af Tresiba i USA, Novo Nordisks fedmealliance med Mexico By og forskere fra University College London, samt da Lars Rebien standsede Dansk Industris planlagte lancering af et nyt branchefællesskab for medicinalindustrien.

topchefer sko

Han er tæt forfulgt af Niels SMedegaard Andersen fra A.P. Møller-Mærsk, der indtager andenpladsen. Blandt andet for at være nævnt i forbindelse med, at Mærks-koncernen tredoblede sit Co2-sparemål og for sin investeringsoffensiv og sit tilbagekøb af egne aktier. Smedegaard er blevet kaldt for »topchef-oraklet« og for både »harmerende« og »benhård.«

Efter ham følger Legos Jørgen Vig Knudstorp på en tredjeplads.

Nederst på listen er OW Bunkers Jim Pedersen landet. Til trods for en succesfuld børsnotering af OW Bunker i foråret 2014 har Jim Pedersens mediesager i løbet af 2014 været præget af bedragerisagen i Singapore og OW Bunkers konkurs, som Jim Pedersen ikke ønskede at kommentere. Medierne har skrevet om topchefens flyverskjul og sat spekuleret i hans rolle i skandalen.

Andre topchefer, der er havnet i bunden af listen, er blandt andet Henrik Heideby fra PFA Pension og Rasmus Finnerup Wille fra Statoil Refining DK.

I alt er 40 danske topchefer blevet målt og vejet. De er blevet valgt som kandidater til årets CEO Superbrand 2014, fordi de enten er topchef i en af de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning, eller fordi deres virksomhed er repræsenteret på C20-indekset.

25BBMCindy-Gallop-3.jpg

Kandidaternes superbrands er blevet vurderet ud fra syv parametre. Topledernes omtale i medierne omkring deres strategiske kompetencer, deres økonomiske resultater, deres faglighed og markedskendskab, samfundsansvar, kommunikative evner, deres medarbejdere og organisation samt deres evne til at tænke innovativt.

Sidste års vinder var Peder Tuborgh fra Arla Foods.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen