Berlingske Business

Den vigtige coaching

I filmen Matrix følger vi en mands færden mellem den virkelige verden og den virtuelle

verden.


Man er hele tiden i tvivl om, hvilken verden han er i. På et tidspunkt får han rådet: "Don''''''''''''''''t

think what you are, be what you are!" Det er også essensen af coaching: At hjælpe mennesker derhen i livet, på

boldbanen, i virksomheden eller under uddannelsen, hvor de lige præcis ønsker at være. Ikke ved hjælp af

instruktion, men ved at få dem til selv at finde den rette vej for dem.


Det handler om at hjælpe til at se muligheder

i stedet for begrænsninger og dermed træne menneskers evne til selvregulering. "Coaching er ikke terapi eller en

slags magi, men en særlig samtaleform, hvor en person ved spørgsmål hjælper en anden til at opnå klarhed

over et problem eller en udfordring." Denne samtaleform stiller store krav til coachen, som bl.a. skal være i stand til

opbygge en atmosfære af fortrolighed, rummelighed og ægte engagement. Det nytter ikke noget at møde op med en færdig

mening og tryne den igennem. Derfor er det afgørende at en kommende coach gør op med sit eget ego og er i stand at efterleve

følgende 8 teser:


1. Vi gør hver især det, der bedst giver mening for os. Det vil sige, at coachen fuldt

må anerkende personens udfordring og ikke sætter sig over i hjørnet og leger "find fem fejl".


2.

Vi opfatter verden ud fra det billede, som vi har af verden. Sandheden er subjektiv, og derfor må coachen gå på

opdagelse og forstå personens verdenskort.


3. Den, der har problemet, ejer også selv nøglen til dets løsning.

Det er derfor kun de løsninger, personen selv finder på, der har værdi.


4. Problemer er problemer, fordi vi

opfatter dem som problemer.


Det er personens måde at forholde sig til problemet, der er kernen i samtalen.


5. Problemer

udfolder sig i relationer mellem mennesker. Derfor må coachen være i stand til at hjælpe personen til at forstå,

hvordan andre tænker om problemet.


6. Problemer er midlertidige. Coachen må være i stand til ikke at lege jubelidiot,

men at introducere nye perspektiver og udforske positive løsninger.


7. Adskillelse mellem person og problem er en forudsætning

for at erkende og handle. Det vil sige at hjælpe personen til at se problemet i et fugleperspektiv.


8. Vi behøver

ikke at kende årsagen til et problem for at løse eller håndtere det. I coaching forlades det linære princip

om, at ethvert problem har en årsag eller en syndebuk.


Coaching er en længe ventet bog, der opsamler viden om og

forklarer den gode coahing og samtidig glimre ved at være skrevet af praktikere til praktikere.









Coaching - læring

og udvikling

Reinhard Stelter (red.)


Pris: 320,- kr.


Sider: 276


Udgivet på Psykologisk Forlag


ISBN 87-7706-323-6

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen