Berlingske Business
17:04

Den svære grænse mellem privat og professionel

Vibeke Skytte, direktør, Lederne
Vibeke Skytte, direktør, Lederne

KLUMME: Man skal som leder vise interesse for sine medarbejdere og kolleger - men det er ofte svært at afgøre, om man bør involvere sig i medarbejderes personlige problemer.

Det er en del af lederjobbet at forholde sig til medarbejdernes personlige problemer. Det faststår to ud af tre ledere i en undersøgelse fra marts i år, som Lederne i samarbejde med analyseinstituttet YouGov har foretaget baseret på svar fra 4.240 ledere. 66 procent af de adspurgte ledere erklærer sig enige i, at det er en del af deres arbejde at tage stilling til medarbejdernes personlige problemer. 20 procent af lederne svarer, at de hverken er enige eller uenige i det synspunkt, mens hver ottende, 13 procent, ikke synes, man som leder skal forholde sig til medarbejdernes personlige problemer.

Jeg må indrømme, at jeg er noget delt i forhold til spørgsmålet. På den ene side skal man selvfølgelig hjælpe sine medarbejdere, hvis man kan, og især hvis det er noget, der har arbejdsmæssig indflydelse. Men på den anden side kan jeg som leder ikke påtage mig at løse medarbejderes personlige problemer, hvilket medarbejderen måske heller ikke er spor interesseret i. Grundlæggende er der ingen tvivl om, at det er mig som leder, der skal sætte grænsen for, hvor langt vi som virksomhed kan eller ønsker at gå for at hjælpe eller skærme en medarbejder.

cc

Undersøgelsen fik mig til at tænke på en arbejdskollega, som jeg havde for snart mange år siden. Hun var en fagligt dygtig medarbejder, men mange hændelser i hendes privatliv gjorde, at arbejdsdagen efterhånden blev fyldt med alt andet end arbejde, og de private problemer og gøremål tog i perioder voldsomt overhånd. Jeg husker, at det skabte stor irritation hos kollegaerne, fordi det gik ud over både produktiviteten og sammenholdet i afdelingen, men alle forholdt sig passive i forhold til hendes situation.

Det stod på igennem en årrække, og jeg tror kollegerne efterhånden var af den opfattelse, at det formentlig var nytteløst at komme med indsigelser ud fra devisen, at hvis lederen ikke forsøgte at trække en grænse eller at involvere sig, men blot vendte det blinde øje til, hvorfor skulle kollegerne så reagere?

Men jeg er helt sikker på, at det ikke havde været nytteløst, hvis hendes leder havde taget en snak med hende og fået involveret sig i sagen. Det havde helt sikkert givet en større forståelse hos kollegerne og en lidt mere effektiv arbejdsdag. Det skete desværre ikke, og arbejdsdagene fortsatte som hidtil.

VL

Heldigvis er der sket meget inden for faget ledelse, og havde situationen været af nyere dato, er jeg helt sikker på, at nærmeste leder havde taget hånd om situationen og interesseret sig mere for den pågældendes personlige problemer.

Jeg er ikke i tvivl om, at man som leder skal vise interesse for sine medarbejdere og kolleger, og man må hellere end gerne give en hjælpende hånd, hvis det kan gøre en forskel. Men når jeg alligevel er delt på spørgsmålet, om det er en del af mit arbejde, skyldes det også, at vi som ledere indimellem skal balancere på en knivsæg og være uhyre dygtige til at sondre mellem det private og professionelle, og den grænse kan være rigtig svær at finde. En ting er, at jeg føler mig kompetent nok til at klare opgaven, men hvor går medarbejderens grænse for, at jeg som leder involverer mig?

Er du som leder i tvivl, om du skal involvere dig, vil mit råd være at gøre det, men at gå lidt forsigtigt til værks i den indledende dialog. Det handler om at få en fornemmelse af, hvordan du kan hjælpe din medarbejder eller kollega, og derefter må alt være situationsbestemt. At vende det blinde øje til er dårlig ledelse, også selv om problemet er af privat karakter.

team of successful business people having a meeting in executive sunlit office

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen