Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Den stille mand fra Zara er verdens bedste topchef

02BUSINDITEX2-101119.jpg
Pablo Isla har det lange lys på, når han skal vurdere, hvor længe han bliver som topchef i den spanske tøjgigant, som står bag kæden Zara: »I vil se mig hele livet i Inditex,« siger han. Arkivfoto: Miguel Riopa/AFP

Pablo Isla er den stilfærdige spanier i spidsen for tøj- giganten Inditex, der er mest kendt for Zara-kæden. Ifølge Harvard Business Review er han verdens bedste topchef – den hæder der i fjor gik til den daværende Novo- chef, Lars Rebien.

Reaktionen var karakteristisk, da Pablo Isla forleden kunne læse i Harvard Business Review, at tidsskriftet betragter spanieren som verdens bedste topchef.

»Den nyhed må man forstå som en delt præmie til hele Inditex,« konstaterede Isla, der i de seneste 12 år har ledet Spaniens stolte tøjgigant, som de fleste kender for Zara-kæden.

Den 53-årige Inditex-chef er ikke typen, der slår sig på brystet for at suge opmærksomheden til sig. Det hører nu også med, at han i sidste ende stadig refererer til Zara-stifteren Amancio Ortega, der får de fleste af verdens velhavere til at blegne med over 500 milliarder kroner på kistebunden.

Billede

Men resultaterne taler for sig selv: Siden Pablo Isla i 2011 fik formandstitlen overdraget af Ortega i et generationsskift, så han nu bærer dobbelt­kasketten som CEO og formand, har Inditex opvist et forbløffende vokseværk trods spådomme om, at det ikke kan blive ved. Omsætning og indtjening er tredoblet, og Inditex’ markedsværdi er syvdoblet, mens selskabet har fået yderligere 52.000 nye medarbejdere og har åbnet mindst én ny butik om dagen.

Men det er andet end talresultater, Harvard Business Review skeler til. Miljø­bevidsthed, socialt ansvar og god ledelsesskik vejer tungt, og det virker logisk, når Pablo Isla betegner »bæredygtighed« som et af sine ledende principper.

På de indre linjer er det den fælles indsats, der bærer. »Vi ansætter ingen stjerner,« har Isla udtalt – og illustrerer det selv ved at spørge og lytte mere, end han selv taler. Han har ved flere lejligheder sammenlignet sig med en orkesterleder, der blot slår tone og tempo an.

SPAIN-INDITEX-ORTEGA - 2017092

I hovedsædet i La Coruña på den nordspanske kyst omtaler man topchefen som diskret grænsende til det ydmyge og næsten generte. Han er sjældent på sit kontor og foretrækker at bevæge sig omkring i det åbne kontorlandskab eller på fabriksgulvet, hvor møderne typisk ganske uformelt bliver holdt stående eller gående.

Ellers er han lige så meget på farten for at besøge nogle af de over 7.300 forretninger, hvilket gerne foregår anonymt.

På papiret var der ellers ikke meget, der pegede på, at den juristuddannede Isla skulle ende som overhoved for en tøjkoncern, der kappes med svenske H&M om at være verdens største, og hvis ultrasmidige forretningsmodel studeres på businessskoler.

A man walks past the window of

Han har en fortid i diverse ministerier, men det var lederjob i banken Banco Popular og hos tobaksproducenten Altadis, der imponerede nok til, at Isla blev headhuntet til CEO-posten i Inditex.

Mere skeptiske tunger vil mene, at Pablo Isla først kan vise sit værd, når den nu 81-årige Amancio Ortega helt har sluppet sit greb i virksomheden. Men Isla lader selv ingen tvivl om, at hans horisont er lang nok. Som han erklærede for nogle år siden:

»I vil se mig hele livet i Inditex.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen