Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Den moderne form for rygepause

Billede
Vibeke Skytte, portræt Foto:

KLUMME

Jeg har lagt mærke til noget pudsigt, der meget ofte sker, når jeg kommer til fester. Uanset, om det er en privat fejring af en rund fødselsdag, en julefrokost på min arbejdsplads eller en tredje form for festivitas – og uanset, om kalenderen siger juli eller december – trækker en stadig større del af de tilstedeværende udenfor. Det gør nogle for at ryge og endnu flere for at sludre med rygerne. Det sker vel at mærke i et samfund, hvor kun hver sjette voksne ryger dagligt.

Engang sagde man, at »rygere er sjovere mennesker«. Det tror jeg absolut ikke er rigtigt. Men der er omvendt slet ingen tvivl om, at der anno 2016 fortsat eksisterer et vist socialt – og sikkert også ganske fornøjeligt fællesskab omkring rygning – også blandt ikke-rygere.

Da jeg for nylig vendte hjem fra en fest, hvor vi igen var mange, som tilbragte en stor del af aftenen udenfor i selskab med rygerne, kom jeg til at tænke på det fællesskab, som mange rygere havde før i tiden i arbejdstiden, hvor rygning var tilladt på arbejdspladserne, og hvor man ofte kunne se store grupper af medarbejdere ordne verdenssituationen hen over en Cecil eller en Prince.

Billede

Hvad gør man i dag – uanset om man er ikke-ryger eller rygeforbudsramt ryger – når man i arbejdstiden har brug for et break? Svaret er: Facebook. En surftur på sociale medier er således for mange blevet den moderne form for rygepause.

Tesen bliver underbygget i en ny undersøgelse, som Lederne har offentliggjort i denne uge baseret på svar fra 1.845 ledere. Ifølge undersøgelsen giver 66 procent af virksomhederne nu grønt lys til, at medarbejderne må bruge sociale medier i arbejdstiden. Da Lederne i 2010 første gang i en undersøgelse stillede samme spørgsmål, var det kun tilladt på 48 procent af virksomhederne.

Det er for mig at se en helt naturlig del af arbejdslivet, at man har brug for en pause eller tre i løbet af arbejdsdagen. Uanset hvilken type arbejde man har, er de færreste i stand til at præstere optimalt i otte timer i træk uden pauser. Både fysisk og mentalt har de fleste af os behov for lige at tænke på noget andet end de varer, der skal pakkes ned, eller det møde, man skal til om lidt. Om det sker ved at tage en sludder ved kaffe­maskinen eller sætte sig med sin smart­phone og surfe på sociale medier, gør i princippet ikke den store forskel.

Billede

Og så alligevel lidt. Forskellen på snakken ved kaffemaskinen og de sociale medier er nemlig, at man som oftest ikke taler med sine kolleger, når man er på Facebook. For selv om medierne bliver kaldt sociale, har de faktisk i forhold til arbejdspladskulturen den modsatte effekt. Lidt provokerende kan man sige, at sociale medier i en vis grad fører til asocial adfærd.

Løsningen er bestemt ikke at forbyde sociale medier. De er kommet for at blive, og jeg tror ikke, at vi i dag er mindre produktive, end vi var, dengang pauserne blev brugt på noget andet. Men er man leder på en arbejdsplads, hvor medarbejdernes pauser foregår med øjnene stift rettet mod smartphonen, er det en god idé at være opmærksom på, hvad det betyder i forhold til det sociale, relationelle samt videndelingen og tage dialogen om det med medarbejderne. Måske skal man overveje at skrue op for aktiviteter, som kan ryste folk sammen? Måske er der behov for at holde flere formelle møder i og på tværs af teams for at sikre den nødvendige deling af viden? Måske skal man indføre Facebook-fri zone i kantinen?

Vigtigst af alt i denne sammenhæng er, at man som leder ikke bare trækker på skuldrene og siger: »man kan ikke stoppe udviklingen«. For nej, man kan og skal ikke forsøge at lukke øjnene for udviklingen. Men man skal forholde sig til nye vaner og mønstre – og sørge for, at de ikke får en negativ indflydelse på kollegaskab, trivsel og i sidste ende også produktivitet.

Vibeke Skytte er direktør i Lederne

Angry female manager

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen