Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

»Den ledelse, der er excellent i dag, har ikke nødvendigvis samme kaliber næste år«

519354712.jpg
» En ny undersøgelse, som Lederne har foretaget i samarbejde med analyse­instituttet YouGov baseret på svar fra 4.346 ledere primært i den private sektor, viser nemlig, at deltagelse i lederuddannelser og kursusaktiviteter har en positiv effekt på lønsedlen for næsten tre ud af ti ledere. «

Den ledelse, der er excellent i dag, har ikke nødvendigvis samme kaliber næste år. Verden omkring os forandrer sig, og det gør kravene til os som ledere i høj grad også, skriver Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne.

For nylig var jeg til en lederkon­ference, hvor jeg faldt i snak med en yngre mandlig mellemleder, som fortalte mig, at han var noget stresset over at skulle deltage i arrangementet. Hvis han selv kunne vælge, ville han hellere være på arbejde og få klaret nogle af de daglige gøremål. Men når han nu alligevel deltog, var det fordi hans chef havde tilmeldt hele virksomhedens leder­gruppe, og han var derfor med af pligt. Han anerkendte dog værdien af at deltage og muligheden for at tilegne sig ny viden og netværke med andre ledere.

Leader hold meeting with his team

Jeg kan sagtens genkende hans udsagn, som er meget lig med det, jeg ofte har hørt fra mange andre ledere. Flere ledere vælger både deltagelse i diverse arrangementer og sågar kurser eller uddannelse fra, fordi de oplever, at de ikke har den fornødne tid. Jeg kan godt høre, hvad de siger, og kan til dels godt forstå deres prioritering. Ledere har ofte en meget travl hverdag og ind imellem svært ved at få tiden til at slå til. Men når det er sagt, er det også vigtigt for mig at slå fast, at hvis man vil have prædikatet »god leder«, er det en nødvendighed, at man hele tiden lærer og udvikler sig, hvad enten det sker gennem konferencer, kurser eller uddannelse.

Ledelse er et fag, og som i alle andre fag, sker der hele tiden en udvikling. De medarbejdere, vi ansætter i dag, er for manges vedkommende ikke den type, vi ansatte i går, og mange virksomheder organiserer sig på en helt anden måde end for år tilbage. Det stiller krav til god og moderne ledelse – den ledelse, der er excellent i dag, har ikke nødvendigvis samme kaliber næste år. Verden omkring os forandrer sig, og det gør kravene til os som ledere i høj grad også.

Businessman in balance with dollar signs

Men der er nu også en anden god grund til at overveje, om kursusdeltagelse eller en lederuddannelse alligevel ikke kunne være en god prioritering. En ny undersøgelse, som Lederne har foretaget i samarbejde med analyse­instituttet YouGov baseret på svar fra 4.346 ledere primært i den private sektor, viser nemlig, at deltagelse i lederuddannelser og kursusaktiviteter har en positiv effekt på lønsedlen for næsten tre ud af ti ledere. Undersøgelsen viser samtidig, at det især er de yngre ledere, der kan se en positiv kobling mellem lederudviklings­aktiviteterne og størrelsen på den måned­lige lønudbetaling.

Ud over at uddannelse har en stor værdi for lederne på økonomisk kort sigt, har det også en anden effekt, nemlig at den øger markedsværdien. Typisk sker der det, at lederne i kølvandet på lederudviklings­aktiviteter får nye ansvarsområder eller nyt jobindhold, som i mange tilfælde fører til højere løn – men den nye, tilegnede viden kan også være en døråbner til et helt nyt job i en anden virksomhed. Der er ingen tvivl om, at de ledere, der investerer i uddannelse, alt andet lige vil være mere attraktive på arbejdsmarkedet.

Jeg har stor respekt for førnævnte dybt loyale og engagerede leder, som tydeligvis altid prioriterer virksomheden først, men i virkeligheden gør han måske både sig selv og virksomheden en bjørnetjeneste. For en leder, der ikke udvikler sig, kan i min optik heller ikke udvikle virksomheden eller sine medarbejdere, hvorfor jeg da også har den holdning, at hvis en virksomhed – og det håber jeg da, de fleste gør – tilbyder uddannelse til sine ledere, bør det slet ikke være muligt at melde fra.

Heldigvis er der mange ledere, der prioriterer og bruger tid på at uddanne sig, og en del vælger også at bruge både aftener og fritid, fordi timerne inden for den »normale arbejdstid« allerede er fyldt til bristepunktet, men også fordi de ved, at det er investering, som kan betale sig. Og jeg har endnu ikke hørt nogen sige, at det har været en investering med dårligt afkast.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

Vibeke Skytte.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen