Berlingske Business

Den klassiske strategi er endeligt afgået ved døden

08busbog Restrategy1.jpg
Overskrift
08busbog Restrategy1.jpg
Overskrift

5/6 stjerner. Virksomhederne skal løbende rekonfigurere strategien. Ny bog leverer en længere værktøjsliste.

I eventyret om Alice i Eventyrland møder Alice Filurkatten i den fortryllede skov og spørger:

»Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra?«

»Det afhænger jo en hel del af, hvor du vil hen,« sagde katten.

»Det er mig temmelig ligegyldigt ...,« sagde Alice.

»Så kan det jo også være det samme, hvilken vej du går,« sagde katten.

»Bare jeg kommer et eller andet sted hen,« føjede hun til som en slags forklaring.

Hvortil katten replicerede:

»Åh, det gør du sikkert, når bare du går tilstrækkelig langt.«

Klar strategi

Virksomhedsledere er opflasket med ikke at agere som Alice, men at have en klar strategi med fokus på at skabe vedvarende konkurrencemæssige fordele og ikke bare tilpasse sig den aktuelle situation. Men de fleste virksomheder har prøvet, at virkeligheden overhaler strategien, inden strategien er fuldt implementeret. Markederne forandrer sig med lynets hast, konkurrenterne er altid på vej med et nyt produkt eller service, teknologierne gør processerne nemmere at kopiere, og nye konkurrenter fra andre brancher dukker op.

Den klassiske femårs strategi virker ikke længere. Men hvad skal virksomheden gøre? Skal den droppe strategier og gå over til handlingsplaner, som kan justeres hver måned, eller helt opgive planlægning med et længere perspektiv?

Det har Jens Refshøj skrevet en bog om.

Rekonfigurer strategien løbende

Forfatterens svar er, at virksomheden skal finde kortvarige konkurrencemæssige fordele igen og igen. Virksomheden skal løbende rekonfigurere strategien. Det skal ske med udgangspunkt i en justeret forretningsmodel for virksomheden.

Forretningsmodellen fungerer som et fast anker for de justeringer, som sker via løbende at stille de fem spørgsmål – de fem Fer.

De fem spørgsmål/forandrings værktøjer er:

Hvad skal vi fortsætte med?

Hvad skal vi fravælge?

Hvad skal vi forstærke?

Hvad skal vi formindske?

Hvilke nye muligheder skal vi forfølge?

De fem Fer stilles løbende inden for netværk, ressourcer, ydelser, salgskanaler og kundesegmenter.

Bogen har en lang »værktøjsliste«, som giver læseren mulighed for at krydse af og vælge mellem de værktøjer som lederen ønsker at bruge.

23 værktøjer

Et af de 23 værktøjer i bogen er kundesegmentanalysen – hvor tjener vi pengene? En virksomhed har typisk en række forskellige kunder og potentielle kunder med unikke behov, særlige relationer, geografisk placering etc. Bogen viser en række analysemodeller, som føres frem til, hvordan virksomheden skal håndtere de enkelte kundesegmenter. Alt efter potentiale og kundeandel kan segmentet vedligeholdes, forsvares, glemmes eller angribes.

Et andet værktøj er en ideabooster – hvis kunderne kunne bestemme. Værktøjet er et udefra og ind-perspektiv uden hensyn til virksomhedens ressourcer. Udpeg en håndfuld kunder og potentielle kunder og stil dem en række spørgsmål. Hvad gør, at du vælger os? Hvad er det perfekte produkt for dig? Hvis det var din forretning – hvad ville du så ændre? Etc. På baggrund af deres svar laver virksomheden en forretningsmodel der efterkommer alle kundernes ønsker. Hvordan vil din virksomhed være andersledes end den er nu?

Værktøjerne og ideaboosterne er let tilgængelige og inspirerende. De kan dog være lige simple nok, hvis man er leder i en stor global virksomhed som LEGO, CSC, Danfoss eller Novo Nordisk.

Den gode fornemmelse

Forfatteren har lavet en sammenhængende og inspirerende strategibog. Bogen stiller løbende relevante spørgsmål, som læseren skal tage stilling til og er på den måde inddragende. Der er en lang række gode modeller og cases, som sætter kød på den løbende strategiproces. Bogen er primært rettet mod ledere i små- og mellemstore virksomheder og studerende.

Som læser sidder man tilbage med den gode fornemmelse af, at den der strategiproces, kan jeg godt selv klare.

God læselyst.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen