Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Den gode sparring kræver engagement og kompetence

Svar
Hvis direktøren er en uvillig sparringspartner, må salgschefen finde andre veje.

Hvis direktøren er en uvillig sparringspartner, må salgschefen finde andre veje.

På papiret burde direktøren være den oplagte sparringspartner for salgschefen Henrik. Direktøren har nemlig selv været salgschef i den familiedrevne virksomhed, før han overtog roret fra sin far for halvandet år siden.

Alligevel måtte salgschefen i sidste uges dilemma sande, at da han havde brug for gode råd undervejs i nogle langvarige og svære forhandlinger med en kunde, så var der ikke meget hjælp at hente hos direktøren, der var meget tilbageholdende. I stedet endte Henrik med at søge kollegial sparring hos virksomhedens anden salgschef.

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, fastslår, at man ikke kan tvinge nogen til at levere god sparring og supervision:

»En god sparringspartner er en engageret og kompetent sparringspartner, og salgschefen har tydeligvis ikke oplevet direktøren sådan. Det kan der være forskellige grunde til. Enten er det et bevidst valg, men det kan også være overleveringen fra far til søn i familievirksomheden. Måske er direktøren ikke ordentligt klædt på til jobbet, måske har han følt sig tvunget til at køre familievirksomheden videre, og derfor er engagement der bare ikke.«

Beautiful hispanic secretary helping her boss

Flemming Andersen påpeger, at mange sælgere nok ville betragte situationen som en gave - en mulighed for at køre solo uden indblanding og en chance for at opnå resultater på egen hånd.

»Men Henrik har tydeligvis et andet temperament, og det kan også være mest hensigtsmæssigt i forhold til virksomhedens overordnede behov. Sparring kan være en øjenåbner i forhold til at se nye muligheder, når man føler sig låst fast i forhandlingssituationen,« siger Flemming Andersen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsningsmulighed nummer to, hvor Henrik taler med sin direktør og får en forventningsafstemning om direktørens rolle, og hvordan Henrik fremadrettet kan få sparring i fremtidige forhandlinger.

»Det bliver muligvis ikke direktøren, der fremover er Henriks sparringspartner. Men der er en anden salgschef i virksomheden, og det er oplagt at de to kan bruge hinanden endnu mere til kollegial sparring,« siger Flemming Andersen.

Flemming Andersen fraråder løsningsmulighed nummer tre, hvor Henrik og den anden salgschef allierer sig og konfronterer direktøren med deres utilfredshed.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen