Berlingske Business
17:42

Den gode leder er en rollemodel i ferien

Karriererådgiver
Karriererådgiver hos Ingeniørforeningen IDA, Jeanette Svendsen.

Du er som leder et forbillede for dine medarbejdere. Det er dig, der skal sørge for, at alle går på ferie med god samvittighed, fordi der er styr på opgaver og ansvar.

”Hej

Jeg er off-line, men i den grad on-life. Indtil den 1. august vil jeg holde sommerferie med familien, læse godnathistorier for mine børn, drikke Riesling og svømme væk i italienske menukort – og min største bekymring er om jeg skal bade i swimmingpoolen eller havet.

Er der hastesager, mens jeg er væk fra arbejdspladsen, kan du kontakte Lisbeth Vestergaard Nielsen på mailadressen lisbeth@XXXXX.com eller på telefon 77777777.

Rigtig god ferie til dig og dine – jeg samler energi til at svare hurtigt, når jeg er tilbage fra ferien.

Bedste sommerhilsner

Keld YYYYY”

Tittel

Karriererådgiver Jeanette Svendsen i Ledelse, Karriere og Kompetence i Ingeniørforeningen IDA mener, at et sådant autosvar kunne være et tegn på, at du går foran som et forbillede og fortæller omgivelser og dine medarbejdere, at det er vigtigt at holde fri og restituere.

»Der er mange måder at skrive et autosvar på alt efter din rolle, din personlighed og kulturen i din virksomhed, men det sender et klart signal til dine medarbejdere og kolleger om, at du er et helt menneske, som værdsætter ferien sammen med din familie- og du viser, at ferien er vigtig,« siger hun. Det er en misforståelse, at den gode medarbejder – eller leder – skal efterlade sine følelser i cykelstativet.

Lav klare spilleregler

For at være en god leder i sommerferien er det nogle ting, der skal være styr på på arbejdspladsen. Inden ferien skal lederen have sorteret opgaverne i ’need to’ og ’nice to’. Både på sit eget skrivebord og på afdelingens bord.

”Det er vigtigt, at du som leder sorterer i, hvad der er realistisk at nå selv – og hvad dine medarbejdere kan nå at bidrage med, inden de går på ferie. Du skal lave nogle klare spilleregler for, hvad der skal ske og ikke ske, men du er væk,” siger Jeanette Svendsen.

Spillereglerne skal handle om, hvem der skal være din og medarbejdernes afløsereunder både dit og deres eget fravær. Ligesom du skal gøre det meget klart, om du er tilgængelig i ferien – og hvis du ikke er, hvem de så skal hive fat i. Hvis du er tilgængelig skal der måske sættes tidspunkt og afgrænsning på, hvornår medarbejderne må kontakte dig.

Business Travel Meeting Discussion Team Concept

Der skal også være klare spilleregler for, hvad der skal ske, hvis der pludselig er noget, der brænder på i ferien. Med planlægning og struktur.

”På den måde er du også en god leder for dem, der er på arbejde, mens I andre er på ferie. De skal også vide, hvem der gør hvad og hvorfor,” pointerer Jeanette Svendsen.

På ferie med god samvittighed

Den klare forventningsafstemning om, hvad der skal leveres – og hvem der kan hives fat i – gør at medarbejderne føler sig trygge. Trivsel batter nemlig også på bundlinjen.

”En god chef sørger for, at medarbejderne kan gå på ferie med god samvittighed. De ved, hvad der forventes af dem – og de ved, hvad de skal gøre med de opgaver, de ikke kan nå. For det er der taget en fælles beslutning om sammen med lederen,” siger Jeanette Svendsen.

Den gode leder skal også signalere, at det er vigtigt med ferien til at restituere, så medarbejderne kan komme tilbage med fornyet energi. Anbefal derfor, at dine medarbejdere skal holde tre ugers sammenhængende ferie.

”Det er dit job at give dem tryghed, så de kan slippe jobbet. Ingeniører og cand. scient’erer meget pligtopfyldende og har svært ved at give slip og tage på ferie. Derfor skal du give dem tryghed for, at der er kontrol og styr på det i deres fravær,” siger Jeanette Svendsen.

Der er en klar sammenhæng mellem den nærmeste leder og niveauet for stress på arbejdspladsen: Jo bedre rating den nærmeste leder får, jo mindre stresset opleves arbejdspladsen.

Vibeke Skytte, direktør, Lederne

Den gode rollemodel

Som den gode sommerferie-leder er du en god rollemodel og viser selv, at du holder frie. Du arbejder ikke solen sort og sender en masse mails. Du skal være troværdig og tage din egen medicin. Gør dig selv undværlig.

”Du afstemmer også med din egen familie, så de præcis ved, hvornår du eventuelt er tilgængelig for dine medarbejdere. Ligesom du afstemmer opad i organisationen, så de øverste chefer ved, hvem der gør hvad i din afdeling, mens du er væk,” siger Jeanette Svendsen.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

team of successful business people having a meeting in executive sunlit office

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen