Berlingske Business

Den frække dreng i klassen skal også overholde loven

Young businessman in car

Selv om de bedste sælgere skaffer resultater, der luner på bundlinjen, må chefen ikke lade ulovligheder passere.

Hvor meget skal man som leder se igennem fingre med? I sidste uges ledelsesdilemma blev salgschefen Rene konfronteret med en klage over en af sine dygtigste sælgere. Sælgeren var fotograferet kørende i høj fart forbi en skole, mens han talte i håndholdt mobiltelefon. Billedet af sælgeren i firmabilen med tydeligt logo var sendt sammen med en skriftlig klage til direktøren i virksomheden.

Se dilemmaet her:

- Nogle sælgere kan karakteriseres som ”klassens frække drenge”, der uden problemer kan tapetsere kontorvægge med fartbøder. Men man må ikke opnå resultaterne med uforsvarlig og ulovlig kørsel, siger ledelsesrådgiver Flemming Andersen fra Lederne.

q

Det kan være fristende for en salgschef at forsvare sine dygtigste sælgere internt og undskylde med, at det er den slags, der følger med, hvis man have de dygtigste sælgere ansat.

- Men man er nødt til at anskue tingene i et større perspektiv. Gode resultater må ikke leveres, fordi man undervejs begår ulovligheder, og alene forestillingen om et skolebarn, der bliver påkørt, bør være nok til at forstå, at der er grænser, siger ledelsesrådgiveren.

Flemming Andersen anbefaler løsning nummer et: En kammeratlig samtale om, at det er uacceptabelt at overskride færdselsloven. Men der skal en del psykologi til at undgå, at samtalen ender i en konfrontation:

- Sælgeren skal først og fremmest anerkendes for sit arbejde og de resultater, han leverer. Dernæst skal salgschefen vise, at han fuldt og fast tror på, at sælgeren sagtens kan opnå sine resultater uden at overtræde færdselsloven, siger Flemming Andersen.

Asian female manager addressing workers in open plan office

Flemming Andersen fraråder salgschefen at tage sagen op som et punkt på næste sælgermøde:

- Når man taler til alle, risikerer man at tale til ingen. Og sagen er for alvorlig til en generel opfordring til at overholde færdselsloven.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen