Berlingske Business
17:42

Den etiske magt

Bresson, Story Teller & CoachI filmen "Wag the dog" fra 1997 følger man det Hvide Hus'' pressestab lige efter,

at de har tilkaldt en af de helt store spindoktorer. Op til valget er præsidenten i Kina, og oppositionen har lækket en

historie til pressen om en pigespejders besøg i det ovale værelse. Det er usikkert, om historien er rigtig eller forkert,

hvilket principielt også er uden betydning. Der skal handles - hurtigt. I stedet for at benægte, bekræfte eller

undersøge episoden med pigespejderen laver de en ny historie, et såkaldt røgslør. Spindoktoren iscenesætter

en krig mod Albanien og engagerer en stor Hollywood-producent til at fodre medierne med "live" billeder. Manøvren

lykkes: Den oprindelige historie glemmes, og præsidenten bliver genvalgt. Det er selvfølgelig kun en film, og sådan

er virkeligheden jo ikke - slet ikke i Danmark!


Alligevel har to tidligere medarbejdere i Kunde & Co., Jan Egesborg og Jens

Kristian Lai, skrevet en opsigtsvækkende bog, der går bag om kulisserne, når virksomheder og organisationer render

ind i etiske mediestorme. Og en af bogens konklusioner er ikke til at tage fejl af: "Lad det være sagt med det samme: Virksomhederne

skal gøre rent bord. De bør ofre mere på at sikre ordnede forhold hos sig selv og deres leverandører end

på dyre branding- og reklamekampagner. For hvad hjælper det en virksomhed at blive markedsført som noget unikt,

hvis det viser sig, at den i virkeligheden er pilrådden indeni."


Kan virksomheder og organisationer ikke selv finde

ud af det etiske spil, er der en underskov af aktivistgrupper, der hellere end gerne trækker i trådene. Vel at mærke

professionelle aktivister, der har fjernet sig fra gadens parlament til mediernes parlament. Aktivister, der indbyrdes kæmper om

at kunne rydde forsider og give tidspressede journalister mængder af dokumentation. "Den undersøgende og kildekritiske

journalistik er alt for mange steder blevet for tidskrævende og kostbar, og det kan resultere i at aktivister og virksomheder

får for let spil på dette felt", vurderes det bogen.


Bogen er spækket med udenlandske eksempler, som bestemt

er interessant og lærerig læsning, men der er kun levnet plads til to historier fra Danmark: Elsam og Rigspolitiet. Og

historien om FDB og Kunde & Co., hvor medierne sidste sommer gik tæt på pr-bureauernes etik, er overhovedet ikke nævnt. Måske

gik den for tæt på?


"Modtryk" lever op til den aktuelle trend inden for bøger: Lille og handy med

et stort budskab. Den er velskrevet og veldokumenteret. Man kan mærke forfatternes indsigt i branchen. Og deres evner udi antydningens

kunst er ganske enkelt uovertrufne!



MODTRYK

Etik, penge og erhvervsliv


Forfattere: Jan Egesborg


og Jens Kristian

Lai


Udkommet på Tiderne skifter december 2001


Sider:112


Pris: 168,-


ISBN 87-7445-979-1

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen