Berlingske Business

Den dygtige boss anno 2009

Den dygtige boss anno 2009 - 1

Den dygtige virksomhedsejer og leder anno 2009 skal kunne sætte ærlighed bag handling. Kan du genkende dig selv?

Der skal sættes massivt ind på produktoptimering og udvikling, så det lykkes at være med på beatet.

Og så skal ledelelsesevnerne formå at tolke og reagere på de nye tendenser, som en ny generation af medarbejdere – »popstars-generationen« - bringer med ind på arbejdspladsen.

Sådan lyder det fra de fem eksperter, som ErhvervsBladet.dk har bedt give et bud på, hvordan den dygtige virksomhedsejer og leder anno 2009 skal agere inden for forskellige felter som kommunikation, ledelsesstil, produktion og spotting af nye tendenser.

På ledelsesfronten skal den dygtige virksomhedsejer og leder ifølge Lise Holt Olesen, administrerende direktør i HR-konsulentvirksomheden Unik Human Resources, på én gang være karismatisk, stærk, inspirerende og tillidsvækkende. Og så skal der være fundament bag de ord, der sendes af sted.

- Vi køber ikke luftkasteller. Handling er vigtigt – og ærlighed. Virksomhedslederen skal have forståelse for medarbejdernes reaktioner og for de elementer, som de frygter i en tid, hvor konjunkturer peger i en anden retning, end vi har set i de seneste år, siger Lise Holt Olesen og tilføjer, at det samtidig handler om at være et godt eksempel og holde humøret højt.

- Vi snakker ikke halleluja højt humør, men om at være klar til at tage udfordringerne og kunne arbejde med dem. I den periode, vi bevæger os mod, vil der være rigtig mange af de skridt, som tages, som ikke fungerer. Og så skal man altså have evnen og modet til at konstatere, at det ikke er en farbar vej og afprøve en anden. Det kræver overskud og et enormt selvværd. uden at være selvfed, siger Lise Holt Olesen.

Hun peger samtidig på, at mange virksomheder kommer til økonomisk og forretningsmæssigt at gennemføre en turnaround. Her skal lederen være opmærksom på, at den også har en mental del, hvor der skal investeres opmærksomhed såvel på medarbejderne som kunderne og andre virksomhedsrelationer.

Uærlighed opdages

På kommunikationsfronten bør 2009 blive året, hvor virksomhederne endeligt tager ved lære af fortidens kommunikationsskandaler som eksempelvis SAS’s Dash 8 flystyrt, IBM’s it-nedbrud og Sterling-krakket. Sådan lyder det fra kommunikationsrådgiver og direktør for firmaet Rescu Kommunikation, Christian Bogh. Han peger på, at virksomhederne i alle de nævnte tilfælde har arbejdet ud fra et tavshedskoncept, som i den grad har givet bagslag. Åbenhed skal være kodeordet for 2009.

Christian Bogh peger desuden på, at de sociale medier som eksempelvis netværket Facebook i 2008 har fået sit gennembrud i Danmark. Derfor bør 2009 blive året, hvor virksomhederne ryster benovelsen af sig.

- De skal lære at bruge de sociale medier professionelt og til de rette opgaver. Ikke alle sociale medier er lige gode til alt, og ikke alle virksomheder har brug for dem, siger Christian Bogh, som giver fem gode råd til virksomhedsejeren og lederen om, hvordan de bør håndtere kommunikationen i det nye år og den finansielle krise:

Åbenhed, vær åben og imødekommende - også over for kritikere.

Ærlighed, vær ærlig, når du siger noget. Uærlighed bliver altid opdaget.

Differentiering, find de punkter, der får din virksomhed til at skille sig ud og brug dem aktivt.

Reputation management, servicer og overvåg dit brand både offline og specielt online. Bland dig i debatten, når dit brand roses eller kritiseres.

Beredskab, hvis du ikke har lavet et kommunikationsbereskab endnu, så er det på tide. Hvis du har et, bør du sikre dig, at det er opdateret.

Drop egobegæret

Det seneste år har budt på flere erhvervsskandaler, og det er med til at skabe usikkerhed blandt medarbejdere rundt omkring i verden. Også i Danmark, hvor sagen om Stein Bagger for alvor har indtaget spalterne i medierne. Netop den usikkerhed får ifølge erhvervspsykolog Charlotte Skeel medarbejdere til at stille spørgsmål til, hvilke virksomhedsejere og ledere, de kan stole på. Derfor vil den dygtige af slagen i 2009 for alvor skulle kunne bevise, at etikken og moralen er i orden.

- Det handler om ærlighed og om, at de ansatte skal kunne stole på lederen. Så der skal arbejdes med tryghedsbegreber, hvilket i høj grad handler om kommunikation, siger Charlotte Skeel og understreger, at lederen simpelthen skal forstå, at ledelse handler om at have en mission og om at skabe og gå forrest, samtidig med at medarbejderne informeres om udviklingen på en åben og ærlig måde.

- Ledelse handler ikke om magt eller om at pleje sit ego. Det handler ikke om grådighed. Hvis det er de tangenter, man spiller på, kan man ende med at miste det hele. Ikke mindst tilliden fra medarbejderne, siger Charlotte Skeel.

Hun peger samtidig på, at netop en åben kommunikation er særdeles vigtig i disse tider, hvor den økonomiske uro sætter pres på rigtig mange virksomheder. Her er det vigtigt, at medarbejderne løbende bliver orienteret klart om udviklingen i virksomheden, så de ikke skal gå rundt med en konstant uro over, hvad fremtiden bringer.

Tid til optimering

Ejerlederen skal i 2009 i højere grad fokusere på kernekompetencerne og outsource diskompetencerne. Sådan lyder det fra Helle Christensen, direktør i foreningen Ejerlederne.

- Innovation er på ejerledernes ønskeliste og i højere i fokus end tidligere. Det skal det også være, hvis man vil med på vognen, der ikke er i tvivl om, at 2009 netop kommer til at stå i produktoptimeringen og udviklingens tegn, siger hun.

- I vores analyser blandt ejerlederne i Danmark kan vi se, at innovation er på ejerledernes ønskeliste og i højere i fokus end tidligere. Det skal det også være, hvis man vil med på vognen. Det handler om at produktoptimere og sørge for, at de varer eller services, man laver, er med forrest i udviklingen, siger Helle Christensen, der samtidig peger på, at der kan let kan opstå huller i virksomheden i en tid med recession. Det er vigtigt at have fokus på at pulje alle de gode ressourcer og fastholde nøglemedarbejderne.

Derudover vil det netop med den tid, som mange ejerledere går i møde med konjunkturer for nedadgående, være særdeles vigtigt at pleje sit forhold til banken.

Popstars-generation

Den handler om at kunne navigere i tidens tegn og være i stand til at reagere på de signaler, som den unge generation udsender. Den dygtige leder skal kunne tage bestik af, hvordan de fremtidige medarbejdere udvikler sig. Sådan lyder det fra fremtidsforsker og indhaver af Futuria, Anne-Marie Dahl, der trods finanskrise peger på, at den dygtige leder i 2009 skal formå at rekruttere og fastholde de rigtige medarbejdere, og forstå hvem de er.

- Alt tyder på, at det fortsat vil være utrolig vigtigt. Der står endnu ikke de store horder og banker på for at få et job. Og det at få lokket den nye generation af medarbejdere ind på arbejdspladsen og få dem til at blive er en udfordring. Det handler om diversitetsledelse - om at forstå, at der er mange forskellige interesser og forskellige primadonnaer, som skal ledes rigtigt, for at få klaveret til at spille på de gode tangenter, siger Anne-Marie Dahl.

Fremtidsforskeren peger på, at vi stadig står i et skisma, hvor det på den ene side handler om at være utroligt kreativ og innovativ, og hvor der på den anden side fortsat bliver anvendt intrumenter til at måle effektiviteten med. Den dygtige virksomhedsleder skal kunne balancere.

- Den nye generation af medarbejdere forventer at blive taget seriøst fra dag ét. De vil ses og ikke stå nederest i hierarkiet, de skal håndteres og inspireres på arbejdspladsen,« siger Anne-Marie Dahl, der kalder håndteringen af »popstars-generationen en af de dyder, som en dygtig virksomhedsleder skal kunne håndtere i 2009.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen