Berlingske Business

Deflationsspøgelset lurer

Deflationsspøgelset lurer - 4
Foto:

Rigets tilstand: Prisstabilitet er tilsyneladende fortid i Danmark. Frem til august steg inflationen over tre procentpoint på et år, og efter prisfald de seneste tre måneder kan vi være på vej mod deflation.

Skræmmende prisfald
Danske Bank vurderer da også, at inflationen målt på årsbasis kommer ned på en halv procent i sensommeren og erkender i samme åndedrag, at så er afstanden til deflation bekymrende nær. Bekymrende, fordi forventninger om yderligere prisfald vil dæmpe forbrug og investeringer og dermed forstærke prisfaldet. Det kan meget nemt ende i en selvforstærkende negativ spiral, det er meget vanskeligt at komme ud af.

Deflationsspøgelset er bekymrende, fordi faldende priser nok øger købekraften, men taler for udskydelse af forbrug og investeringer. Priserne vil typisk falde hurtigere end lønningerne, og det vil trække et hastigt stigende antal konkurser efter sig.

Når den negative udvikling rammer løndannelsen i form af lønnedgang, kommer boligejere hurtigt i vanskeligheder. Først ejere med faste ydelser, men slet ikke kun dem.

Det er et skræmmende scenarie, der er grund til at forholde sig noget mere alvorligt til, end den høje inflation, der så ud til at være dansk økonomis akilleshæl i august. Store prisfald er langt mere ødelæggende end høje prisstigninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen