Berlingske Business

De unge i forretningen

Jeg er leder af en detailforretning, med et lille stampersonale. Men i visse perioder har vi behov for at hente ekstra medarbejdere ind. Det er ofte ganske unge mennesker, som har lille erfaring i salg og service. Det betyder, at der begået en række fejl overfor kunderne, som jeg er bange for kan have indflydelse på deres indtryk af vores ellers gode forretning. Uden at skulle til at stille det store apparat på benene, er der så nogle ting vi bør gøre overfor denne gruppe medarbejdere?

Kære leder,

For kunderne er det naturligvis uden betydning, om man betjenes af en fast eller "løs" medarbejder.

For det første bør du være rigtig dygtig til at udvælge dine unge medarbejdere. Denne fase bestå af to trin: rekruttering og udvælgelse.

Find frem til de løse medarbejdere som har været dygtige. Få dem til at komme med emner fra deres omgangskreds. Der er en god chance for at de kun vil anbefale nogle, de kan stå inde for. Eller prøv selv at spotte nogle unge mennesker i andre forretninger, og kontakt dem.

Søg først og fremmest ved din udvælgelse at finde dem, der har viljen til at betjen og sælge. Dem der har det naturlige smil og som tænker fremad i små ting. Alt det praktiske kan du lære dem, efter de er blevet ansat. Iagttag deres adfærd ved jeres samtale, og prøv at skitsere nogle praktiske situationer og spørg dem hvad de vil gøre i disse situationer.

Når du har valgt det antal, som du har brug for, så kan du gøre det nemmere for dig selv, hvis du samler dem til et orienteringsmøde, hvor du fortæller om forretningen, jeres kunder, varer og dine forventninger til de unge mennesker. Gør det så praktisk, positivt og morsomt som muligt.

Når de unge begynder på jobbet, så lad dem arbejde tæt sammen med enten dig selv eller en erfaren medarbejder, som de kan spørge til råds. I de første par dage kan du give dem et lille navneskilt, hvor der står "Under oplæring" og tegn en smiley.

Hvis der er mulighed for det kan du samle gruppen efter et stykke tid ¿ denne gang for at lade dem stille spørgsmål. Og for at du kan understrege nogle væsentlige områder.

For unge mennesker er det social aspekt ved arbejdet ofte vigtigt, og nogle gange vigtigere end forholdene til kunderne. Kunderne er meget opmærksomme på en sådan social snak mellem de unge, og det virker irriterende på de fleste. Få renset ud i disse tendenser tidligt ¿ ofte bemærker de unge det slet ikke selv.

Din rolle som leder er meget vigtig. Vær til stede, som støtte og hjælp for de unge.

Mange hilsener

Claus Hellmann Hansen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen