Berlingske Business

Danske virksomheder fejlansætter i stor stil

jobsamtale
Foto:

Fire ud af ti nyansatte i danske fremstillingsvirksomheder stopper inden for et år, og det koster, da en fejlansættelse koster virksomheden op mod en halv million kroner.

Når en dansk fremstillingsvirksomhed ansætter 10 nye medarbejdere, vil de fire af dem ikke være i virksomheden, når et år er gået, viser nye forskningsresultater, som erhvervsøkonom og lektor ved Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet Bo H. Eriksen har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Det skriver Jyllands-Posten.

Bo H. Eriksen har fulgt rekrutteringen i 3.000 danske fremstillingsvirksomheder i 13 år.

»På bundlinjen er det skidt med mange fejlansættelser, fordi det er for dyrt at tage folk ind og oplære dem. Min klare opfattelse er, at det her er et område, hvor der er et betydeligt potentiale for effektivitetsgevinster. Hvis virksomhederne gjorde sig lidt mere umage med at rekruttere, ville de også få en mere stabil medarbejderskare,« siger Bo H. Eriksen.

Jobsamtale

Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen mener, at den generelt høje jobomsætning, vi har i Danmark, er en af grundene til, at vi ser så mange tidlige fratrædelser.

»Danmark har Europas højeste jobomsætning, fordi vores fleksicurity-model giver arbejdsgiveren let adgang til at fyre og hyre,« siger han.

Dansk Industri er glad for netop den dynamik på det danske arbejdsmarked, som Henning Jørgensen beskriver men overrasket over, at fejlansættelserne et helt oppe på 40 procent.

TIL BT/ARKIV SH 2/2 STRAFFEATTEST

»Det er ikke det billede, vi har. Normalt vil jeg regne med, at antallet af fejlansættelserne er betydeligt lavere. Dynamikken på det danske arbejdsmarked har godt nok den negative side for virksomhederne, at de mister nogle medarbejdere, som de egentlig ikke ønsker at sige farvel til. Men på den anden side øger det sandsynligheden for, at folk får det arbejde, hvor de gør bedst gavn,« siger underdirektør i DI Steen Nielsen til Jyllands-Posten.

Vibeke Skytte, Lederne


 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen