Berlingske Business

Danske designere har løst luftfartens kæmpeproblem

De kravler rundt i otte meter lange lastrum med en meter til loftet og smider rundt med tonsvis af kufferter. De smadrer naturligvis deres

ryg, og deres arbejde er en tikkende arbejdsmiljøbombe under deres arbejdsgiver.


Når et fly skal lastes og losses

foregår det i 90 pct. af tilfældene med håndkraft.


Det er et umenneskeligt og tidskrævende arbejde og

et problem, der har redet luftfartsbranchen som en mare i 40-50 år.


Arbejdstilsynet har naturligvis ved mange lejligheder

vippet med øjenbrynene, men ingen havde indtil fornylig lagt Columbus-ægget.


Nu bliver det anderledes. Efter at

SAS forgæves havde appelleret til sine traditionelle leverandører af transportløsninger, bad man en række design-virksomheder

om et bud på løsningen.


CPH Industriel Design kom med det bedste forslag, og nu er projektet så langt fremme,

at en løsning lyser for enden af tunnellen.


Der er fremstillet en prototype af et køretøj, som forenklet

sagt kører et bevægeligt transportbånd helt ind i lastrummet, hvor medarbejderne kan dirigere det derhen, hvor

kufferten skal læsses af eller på.


Efter op til to og et halvt års udviklingsarbejde skal SAS nu have de første

vogne leveret efter sommerferien.


Men alle andre luftfartsselskaber i verden har præcis det samme problem, og de har heller

ikke løst det.


Derfor er der så voldsom interesse for den såkaldte Ramp-Snake, at der er etableret et datterselskab

under SAS, RampSnake A/S, som vil gøre et arbejdsmiljøproblem til et forretningsområde.


Det nye selskab ledes

af administrerende direktør Peter Minor.


- Vi gik faktisk til de industrielle designere i samarbejde med SiD. Vi valgte

at lægge hele styringen af processen ud til designerne og indkaldte ad hoc forskellige interessenter til møder i stedet

for at etablere en stor, tung projektgruppe med deltagere fra hele Norden på traditionel SAS-vis, siger Peter Minor.


Men

en af de vigtigste spillere i processen blev en brugergruppe af de medarbejdere, som hver dag kravler rundt i flyenes snævre

bagagerum.


De har under hele forløbet været med til at afprøve prototyperne og kommer dermed til at arbejde

med noget, de selv har haft stor indflydelse på, og som ikke er trukket ned over hovederne på dem.


For at løse

opgaven så optimalt som muligt deltog både Peter Minor og administrerende direktør Lars Thøgersen fra CPH

Industriel Design i lastningen og losningen af flyene.



Learning by doing

Lars Thøgersen er en meget høj mand,

og han lægger ikke skjul på, at arbejdet er en meget hård belastning.


- Som designer skal man altid være

voldsomt kritisk overfor kundens problemformulering.


- Man skal udfordre kunden. Derfor tog jeg selv i lastrummene, og efter den

oplevelse blev det nærmest en æressag at løse problemet, siger Lars Thøgersen.


Selvom Peter Minor har

arbejdet mange år i SAS undrer han sig fortsat over, at ingen før nu har løst problemet.


- Der er investeret

mange gange flere penge i at udvikle pilotens sæde end i at udvikle lastrummene. Det skyldes ikke nødvendigvis uvilje,

men flyenes konstruktion sætter be-grænsninger, siger Peter Minor.


Men, som Lars Thøgersen siger:


- Designere

er uddannet i muligheder. Teknikerne er uddannet i begrænsninger. Men vi har naturligvis teknikere med i vores virksomhed, for

det er det nødvendige modspil mellem de to grupper, der skaber et innovativt klima.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen