Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Danske Bank er erhvervslivets ukronede konge

Danske Bank generalforsamling
Danske Banks topchef Thomas F. Borgen og hans bestyrelsesformand Ole Andersen Foto:

Bankdirektør Thomas F. Borgen og hans bestyrelsesformand Ole Andersen sætter sig tung på erhvervsmagten som henholdsvis nummer ét og fem på årets magtliste. Det betyder også, at der er tronskifte i toppen, når Danske Bank skubber A.P. Møller – Mærsk af tronen.

Velkommen tilbage i toppen kunne man sige til Danske Bank. Ikke alene bliver Danske Banks administrerende direktør Thomas F. Borgen placeret som rigets mest magtfulde erhvervsmand, han får i toppen også følgeskab af sin formand, Ole Andersen, der indtager femte pladsen.

»Det er en blåstempling af Danske Bank ovenpå de vanskelige tumultariske år efter finanskrisen, hvor de virkelige var i store problemer på en række områder – også imagemæssige,« siger Martin Jes Iversen, der er lektor og studieleder på International Shipping and Trade på CBS og fortsætter:

»Nu er Danske Bank kommet over på den anden side. Overskudsgraden er kommet op, og de har en stabil forretning. Det er defineret af en holdbar digitaliserings- og udlånsstrategi, og de har et meget stærkt regime – personificeret ved formanden og den daglige leder.”

Det magtskifte hæfter Tommy Pedersen sig også ved. Han var i mange år Bikuben-direktør og er i dag bestyrelsesformand for Mai Invest og Nykredit Forsikring. Han sætter det ind i et historisk perspektiv.

»I årene fra 1988 frem til 2008 var Danske Bank ubetinget bankverdens ukronede konge. Den overtog bl.a. Provinsbanken og Handelsbanken, og klarede sig også godt igennem den første bankrise i 1990erne. Men pludselig gik det fuldstændigt galt, da man i 2008 havde meget store dollarforpligtigelser og købte alt for dyrt op i Irland og Finland. Herudover øgede man ejendomsudlån i Irland med kæmpe tab til følge. Og så i 2012 lancerede man en fuldstændig forfejlet imagekampagne. I det perspektiv et er imponerende at se, hvordan makkerparret Ole Andersen og Thomas F. Borgen har fået banken vendt på en tallerken.«

Han betoner tillige, at det er sket »indenfor få år, hvor man fra at fokusere på nogle rent teoretiske termer som new standard og new normals, nu taler kunder fremfor aktionærer og systemer overfor organisationer. Det har virket så meget, at Thomas F. Borgen i dag er en meget respekteret bankmand i dansk erhvervsliv. Der er ingen tvivl om, at Thomas F. Borgen og Ole Andersen har været gavnlige for hinanden og supplerer hinanden,« siger Tommy Pedersen.

Magtfuld sfære i toppen

Bemærkelsesværdigt er det også, hvor stor vægt ekspertpanelet tillægger alliancen mellem Danske Bank og Mærsk, hvor Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla via A.P. Møller Holding er den største aktionær i banken med en aktiepost på 20 procent.

Den sfære fylder fire ud af de fem øverste pladser på listen.

»I virkeligheden kunne man måske også tage A.P. Møller – Mærsk nye administrerende direktør Søren Skou, (der er placeret som nummer seks på listen. Red) så er det ret vildt, at det fem af de seks øverste, er fra denne sfære,« siger Martin Jes Iversen, der er lektor og studieleder på International Shipping and Trade på CBS.

Han er dog ikke sikker på, at det illustrerer den reelle magt og indflydelse i dansk erhvervsliv. Han tror ikke, at magtkoncentrationen er så markant, som listen lader formode. I hans optik undervurderer man eksempelvis Novo Nordisk og Vestas' indflydelse, men også fødevarekoncernerne Arla Foods og Danish Crown betydning.

Tronskifte

I det interne hierarki mellem A.P. Møller – Mærsk og Danske Bank, så er det faktisk også interessant, at i forhold til tidligere målinger, at Danske Bank bliver vurderet højere end A.P. Møller – Mærsk. Det er tronskifte, som især løftes af Danske Banks førstemand Thomas Borgen og bestyrelsesformanden Ole Andersen, på henholdsvis første og femtepladsen.

Hvis man ser på virksomhedernes markedsværdi, så nærmer de sig også hinanden. A. P. Møller – Mærsk har ikke bevæget sig synderligt i flere år – og ligger på omkring 255 mia. kr. mod Danske Bank rundt regnede omkring 236 mia. kr.

De fire store bastioner

Det betyder, hvis man zoomer lidt ud, at erhvervsmagten i Danmark er domineret af mænd og tre magtbastioner: A.P. Møller-Mærsk, Danske Bank, Novo Nordisk-klanen og Lego.

Kvindemagten er det så som med i toppen af magtlisten. Kun en enkelt erhvervskvinde er repræsenteret på magtlistens øverste top – og det igen i år Ane Mærsk Mc-Kinney Møller. Hvor hun sidste år lå foran sin daværende bestyrelsesformand, Michael Pram Rasmussen i A.P. Møller – Mærsk, er hun i år igen gledet ned som nummer tre på listen og har overladt andenpladsen til Mærsk nye formand, Jim Hagemann Snabe.

Københavneri eller?

I top-10 er der kun en repræsentant fra Vest-danmark, og det er Jørgen Vig Knudstorp, arbejdende bestyrelsesformand i Lego.

Det instinktive vil være at sige københavneri. Igen er det København, der sætter sig på opfattelsen af, hvem der bestemmer i det her land, måske er det naturligt nok, fordi de er tætte på den politiske og organisatoriske magt og den finansielle magt her til lands.

Men det kan også hænge sammen med, at de jyske virksomheder er privatejede og magt også handler om, at man skal kunne følge profitstrømmene i virksomheden. Lidt tankevækkende er det i hvert fald, at når listerne over Danmarks Rigeste bliver udarbejdet, så fylder de store familieejede virksomheder i Jylland, mens når magtlisten bliver udformet er de pauvert repræsenteret – i hvert fald i top af magthierarkiet.

Én undtagelse er der dog: Danfoss-familiens medejer og bestyrelsesformand Jørgen Mads Clausen, der er placeret som nummer 11 på magtlisten. Han blander sig også i den offentlige debat. Sidste år kastede han sig ind i slagsmålet om, hvor den nye politiskole skal placeres. I breve til statsminister Løkke Rasmussen (V) og daværende justitsminister Søren Pind (V) opfordrede Jørgen Mads Clausen til, at skolen skulle ligge i Sønderborg. Men allermest brænder han for iværksætteriet – og det er nok allermest her, han markerer sig.

Resultater giver magt

Magtbasens størrelse, det personlige brand og den personlige legitimitet er afgørende for erhvervsfolks muligheder for at opnå indflydelse. Både Novo Nordisk og A.P. Møller - Mærsk har en historie, der rækker bagud i tiden. Og for alle, der er repræsenteret på listen, gælder, at de har skabt gode resultater.

Succes avler succes, og resultater avler magt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen