Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Dårlig ledelse får hver anden til at skifte job

631514012.jpg

En analyse viser, at mange på arbejdsmarkedet har antennerne ude efter nye karrieremuligheder. Manglende faglige udfordringer er ofte årsag til jobskifte, og så siger flere end hver anden op på grund af det, de oplever som dårlig ledelse.

IDAs medlemmer er et søgende folkefærd, der ofte går på jagt efter - eller undersøger - nye jobmuligheder, viser en undersøgelse. Et stort flertal ønsker sig nye faglige udfordringer, og over halvdelen peger på, at de føler sig udsat for "dårlig ledelse" og derfor vil væk. Ledelsesproblematikken er ikke fremmed for karriererådgiver Morten Esmann, der taler med mange IDA-medlemmer, der overvejer at skifte job.

»En del føler ikke, de laver det, de er bedst til. Samtidig føler de måske, de ikke bliver anerkendt nok, eller at deres rammer på jobbet er uklare. Alt det fører jo tilbage til ledelsen. Nogle har også mere direkte problemer med deres leder. Hvis ikke man synes, man forstår hinanden, kan det give konflikter. Det relationelle betyder meget,« siger han.

Søren

Artiklen fortsætter under billedet
a
Foto: IDA Universe.

Manglende anerkendelse kan få folk til at skifte job

Mange lægger stor vægt på anerkendelse, siger Morten Esmann. Mangler den, vil det ofte skabe usikkerhed hos den enkelte.

»Hvis man ikke får anerkendelse eller feedback, bliver man måske nervøs for, om man gør tingene forkert, for man har ingen rettesnor at pejle efter. Anerkendelse er et væsentligt styringsredskab, der fortæller, hvornår du har gjort noget godt, og ikke mindst hvornår det er godt nok.«

Samtidig handler anerkendelse om at mærke, man bliver set. Føler man sig usynlig, er der stor sandsynlighed for, at man får lyst til at komme væk. Den yngre generation har især brug for hyppig anerkendelse fra deres leder.

»Det er et basalt psykologisk behov, vi mennesker har. Når vi bliver set, får vi følelsen af, at det ikke er ligegyldigt, om vi kommer på arbejde. Derfor er anerkendelse så enormt vigtigt. IDAs undersøgelse viser, at det er afgørende for medarbejdernes arbejdsglæde, at jobbet giver mening, og det meningsfulde bliver langt tydeligere, når man får anerkendelse,« siger Morten Esmann og tilføjer, at den konkrete og personlige af slagsen, hvor lederen peger på noget specifikt, man er lykkedes godt med, er den meste effektfulde.

31BUSPix-5-Peter-Hoegsted-1.jpg

Kontrollerende chefer

IDAs analyse viser desuden, at hver anden har skiftet job, fordi de søgte mere ansvar og frihed til selv at tilrettelægge deres opgaver.

»Højtuddannede mennesker er uddannet til selv at beslutte og tage ansvar. De har brug for, at rammerne er så tilpas løse, at de kan bruge deres selvstændighed, men samtidig skal der stadig være nogle rammer, der holder en på rette spor,« siger Morten Esmann.

Konflikterne med lederen opstår hyppigst, når den enkelte oplever sin chef som kontrollerende eller når chefen ikke lytter til medarbejderens faglighed.

»Hvis lederen detaljestyrer og giver indtryk af, at han kontrollerer medarbejderen, selvom det ikke er intentionen, kan det være kilde til frustration. Hvis en leder tilsyneladende ikke har tilstrækkeligt overblik eller sikkerhed til at kunne lede med armslængde, og som føler sig nødsaget til konstant at følge op på stort og småt, vil medarbejderen opleve det som mistillid.«

Der kan også opstå konflikter, når en medarbejder bliver forfremmet til leder. Få 5 gode råd til at lede dine tidligere kolleger.

1

Karrierådgiverens råd: Tag dialogen

Hvis du har et job, du egentlig er glad for, men savner frihed eller mere anerkendelse, bør du åbent tage dialogen med din leder, siger Morten Esmann.

»Det er ikke altid løsningen bare at skifte til noget nyt, hvis man ellers er glad og tilfreds. Snakken kan tages stille, roligt og ordentligt, og man skal ikke vente til eksempelvis MUS, for så kan det pludselig vokse sig til en stor sag. Hav løbende en dialog om det, der går dig på. Det kan også hjælpe din leder til bedre at forstå dig.«

Oprindeligt bragt på ida.universe.dk.

John

Faktaboks om jobskifte:

47 % overvejer af og til nyt job.

22 % undersøger jævnligt jobmuligheder.

6 % er meget aktivt jobsøgende.

55 % af kvinderne og 52 % af mændene sagde seneste job op på grund af ’manglende faglig udfordring.’

57 % af kvinderne og 50 % af mændene sagde op på grund af ’dårlig ledelse.’

Kilde: IDAs jobskifteanalyse

g

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen