Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Cisco dropper målingerne

24BUSPix-Cisco-case.jpg
Lila de Sousa fra Cisco har siden nytår 2015 afskaffet performancemålinger af de ansatte. Spørgerunder i virksomheden viste, at både ledere og medarbejdere ikke mente, at målinger fremmede samarbejdet. Foto: Sophia Juliane Lydolph.

Den internationale IT-virksomhed Cisco har afskaffet målinger af medarbejderne, fordi den øgede konkurrence, det skaber blandt medarbejderne, er dårlig for samarbejdet.

En erkendelse af, at øget konkurrence ikke fremmer samarbejdet mellem medarbejderne, har fået IT-virksomheden Cisco til at afskaffe målinger.

Og den tendens spreder sig ifølge Nordic HR-manager hos Cisco, Lila de Sousa, inden for IT-branchen.

Hun mener ikke, at performancemålingerne egner sig til en branche med så megen dynamik og udvikling, som der findes i IT-branchen.

»Vi har en strategi om at være nummer et. Det kræver, at vi er agile for at følge med markedet, og så egner performancemålingerne sig ikke til den virkelighed, vi står i hver dag,« siger Lila de Sousa om afskaffelsen.

Beslutningen kommer på baggrund af en række undersøgelser, som virksomheden har gennemført blandt ledere og medarbejdere. De viste, at de ikke mente, at det fremmede samarbejdet, og derfor har man siden årsskiftet valgt at stoppe med den slags målinger, hvor man konkret går ind og måler folk.

24busPix-Trolle.jpg

Dialogen er vigtigere

I stedet foregår vurderingen løbende via dialog om de strategiske mål mellem medarbejdere og ledere, da dialogen ifølge Lila de Sousa er vigtigere end målsætningen.

Hun påpeger, at dialogen tidligere kom til at handle mere om systemet end om formålet, hvilket var en udfordring. På den måde er der nemlig for lidt fokus på, hvilke kompetencer der kan hjælpe den enkelte videre.

»Medarbejderne er forskellige og et individ, der skal behandles efter egne styrker og svagheder,« siger HR-manageren.

Hos Cisco var performancemålingerne med til at skabe øget konkurrence mellem medarbejderne, men de vil tværtimod gerne fremme samarbejdet mellem medarbejderne.

Samarbejdet er ifølge Lila de Sousa altafgørende i verdenen, som den er i dag – og især i IT-branchen, der hele tiden skal være omstillingsparat.

»Vi skal fokusere på vores kunder og det at betjene dem. Verden er så kompleks i dag, og vi har så mange produkter og løsninger, at vi er nødt til at samarbejde. Det er en erkendelse, vi er kommet frem til. Det betyder ikke, at styringen af performance er mindre vigtig. Den er meget vigtig, men vi bruger andre midler end performancemålinger,« siger hun.

24BUSPix-Siemens-case.jpg

Medarbejderen skal udvikles

Ifølge Lila de Sousa kommer fremtiden til at handle om at fokusere på den enkelte medarbejder, og hvordan man udvikler denne bedst muligt, og her er ledernes rolle afgørende,

»Lederne kan hjælpe medarbejderne med at udvikle sig. Tidligere fokuserede man udelukkende på resultater. Nu tænker man på resultater, og hvordan resultaterne skabes ved hjælp af udviklingen af den enkelte medarbejder,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen