Berlingske Business

Chefer holder i stigende grad øje med ansatte på nettet

US-AFRICA-IT-INTERNET-FACEBOOK-FILES
Virksomheder holder i stigende grad øje med, hvordan deres ansatte opfører sig på de sociale medier og er klar til at slå ned, hvis de mener en ansats opførsel er upassende. Foto:

Virksomheder rejser flere og flere disciplinærsager, som omhandler de ansattes opførsel på de sociale medier.

Virksomheder holder i stigende grad øje med, hvordan deres ansatte opfører sig på de sociale medier og er klar til at slå ned, hvis de mener en ansats opførsel er upassende. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Dansk Industri (DI) fylder sociale medier mere og mere i disciplinærsager.

»Det er der ingen tvivl om. Medarbejderne skal tænke over, hvad de skriver. Ellers risikerer de at miste deres job,« siger underdirektør hos DI med ansvar for ansættelsesret, Sanne Claudius Stadil, til avisen.

sociale

En stor international undersøgelse, som endnu ikke er offentliggjort, viser samme tendens.

77 multinationale selskaber fordelt på 37 lande har deltaget i undersøgelsen, hvor de er blevet spurgt om, hvor meget de sociale medier fylder i deres juridiske afdelinger. 12 procent virksomhederne rejser flere end 20 disciplinærsager om året som følge af de ansattes opførsel på de sociale medier. I 2013 var det kun en procent af virksomhederne der rejste flere end fem sager.

Sagerne skyldes oftest, at en ansat har været illoyal over for virksomheden, har talt grimt om den eller har pjækket og er blevet afsløret via et socialt medie.

Like

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen