Berlingske Business

Chefer er de flittigste gæster i barskabet

Drinks
Det er ikke ligegyldigt hvad en mellemleder med ambitioner bestiller i baren. Bacardi Breezer og drinken brandbil kan virke som en decideret bremse på karrieremuligheder, konkluderer et nyt studie fra Københavns Universitet. Foto:

Danske direktører drikker mest, og ansatte, der gerne vil stige i graderne, skal drikke med dem, viser en undersøgelse fra Københavns Universitet.

En sjov aften i byen med chefen kan være ramme alvor.

En undersøgelse foretaget af sociologer på Københavns Universitet viser, at det er virksomhedernes topchefer, der har det største alkoholforbrug, og at medarbejdere, der gerne vil op i systemet, kan drage stor fordel af at tage med på druktur. Det skriver Jyllands-Posten.

»Rigtigt mange stillinger og muligheder bliver fordelt gennem uformelle netværk på en druktur. Nogen fortæller om en mulighed, og andre samler den op. Man kan lettere bonde og indgå gaverelationer mellem hinanden, når man er påvirket af alkohol,« siger Anton Grau, der har lavet undersøgelsen sammen med Christoph Ellersgaard og Margaretha Järvinen.

Forskerne er også kommet frem til, hvilke drinks der virker karrierefremmende, og hvilke der kan have den modsatte effekt. Mens Mojito, Long Island Iced Tea og Cosmopolitan er de gode valg, vil Bacardi Breezer, rom og cola, irsk kaffe og en »Brandbil« sende et forkert signal, viser undersøgelsen, som også fastslår, at decideret afholdenhed kan koste muligheder.

»Man kan vedligeholde sine bekendtskaber og sit netværk på mange måder - for eksempel også ved at spise sammen eller tage på ture. Men drikkeritualet har større potentiale herhjemme end andre netværksmetoder, og det er rent kulturelt bestemt. I andre lande vil man ryge vandpibe sammen eller invitere hinanden hjem i den private bolig. Men Danmark er virkelig et drukland,« siger Anton Grau.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen