Berlingske Business
14:19Hvem af giganterne bruger flest penge på forskning?

Chefer bruger ferien på at udtænke ændringer i virksomheden

452661235.jpg
Illustration: Der kan godt være en del medarbejdere, der skal være klar til ændringer efter sommerferien. En del ledere og chefer i danske virksomheder har nemlig nye strategier og ændringer med i tasken hjem fra sommerferie, viser undersøgelse fra lederne.

Når chefer på de danske virksomheder i disse dage vender tilbage fra ferie, har to ud af fem af dem brugt ferien på at overveje ændringer, som skal føres ud i livet i virksomheden efter sommerferien.

For ledere er sommerferie ofte mere end bare dasen ved poolen eller hyggetid med familien. Mange danske chefer bruger nemlig ferien på at udtænke nye måde at arbejde eller organisere sig på i virksomheden, afdelingen eller teamet..

Det viser en ny undersøgelse fra Lederne.

Af den fremgår det, at to ud af fem ledere har brugt ferietid på at overveje ændringer på jobbet, der skal gennemføres efter ferien.

1sektion

Undersøgelsen blev foretaget lige før sommerferiens start i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og er baseret på svar fra 2.120 ledere. Den viser, at 41 procent af lederne havde en forventning om at bruge tid i ferien i år på at overveje ændringer i virksomheden, afdelingen eller teamet til gennemførsel efter sommerferien. 50 procent svarede »nej« til, at de forventede, den form for tanker skulle tænkes i ferien.

g

Selv om planerne ifølge de adspurgte står til at skulle gennemføres efter sommerferie, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm ikke, at medarbejderne skal være nervøse for, at der nødvendigvis bliver vendt op og ned på alle rutiner, når lederen kommer tilbage fra ferie med planlagte ændringer under armen.

»I den travle hverdag oplever mange ledere, at de har svært ved at finde tid til at udvikle, nytænke eller forholde sig kritisk til rutiner og arbejdsgange. Når man så pludselig har to eller tre ugers ferie med ro og tid til refleksion, falder det helt naturligt for mange ledere at tænke kreativt og få ideer til, om der eksempelvis er små eller store områder, der kan organiseres på en anden og bedre måde – men også at få evalueret, om lederen selv, afdelingen og virksomheden på bedst mulig vis forfølger den fastlagte strategi,« siger Birgitte Alstrøm ifølge Lederne.

Hun understreger, at »ændringer« kan være mange forskellige ting – lige fra interne procedurer og arbejdsgange til andre måder at lede på.

»Ferieperioden kan være god til at sætte ting i perspektiv, og der kan opstå mange frugtbare tanker – måske, mens man ligger på stranden eller i hængekøjen, måske ved at man ligefrem har valgt at dedikere en halv eller en hel feriedag til at få gennemtænkt et forslag til organisering, som man har fået før ferien, men bare ikke har haft tid til at tænke ordentligt igennem,« siger Birgitte Alstrøm.

SWEDEN SEB Q3 PRESSER

At mange ledere i sommerferieperioden grubler over ændringer i virksomheden til gennemførsel efter ferien er helt i tråd med en generel tendens til, at ferien for en stor del af Danmarks ledere ikke er ensbetydende med et totalforbud mod at arbejde. Ifølge undersøgelsen løser halvdelen, 51 procent, af de adspurgte ledere arbejdsopgaver i sommerferien. For topledere er det 81 procent, som i større eller mindre grad bruger tid i ferien på arbejdsopgaver.

Undersøgelsen offentliggøres i sin helhed i næste uge.

John

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen