Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Byret underkendte fyring af præmieret havariinspektør

17BUS20161019-194413-2-1231.jpg
Lars Christoffersen, forhenværende inspektør i Havari-kommissionen. Foto: Emil Hougaard

Havariinspektør Lars Christoffersen var en mand, kollegerne respekterede. Som tidligere luftkaptajn hos Sterling og Conair havde han fløjet store langdistancefly, og i 1999 blev han hentet til statens uafhængige sikker­hedsvagthund, Havarikommissionen.

Sammen med kollegerne i Havari­kommissionen har han blandt andet forestået udredningen af Dash 8- havarierne i Aalborg og København, som i 2007 sendte kuldegysninger gennem alle danskere med den mindste smule flyskræk. Lars Christoffersen fik i fik i december 2007 en ekstra bonus på 35.000 kroner for sin indsats med Dash 8.

17BUSMartin-Puggaard-111335.jpg

Alligevel blev han fyret i 2013, efter at Havarikommissionens ledelse havde fundet ham uegnet til jobbet som havariinspektør. Københavns Byret fandt i 2015 afskedigelsen uberettiget.

Overraskende nok var det netop Lars Christoffersens arbejde med at udrede et nyt Dash 8-havari i Nuuk Lufthavn 4. marts 2011, der blev medvirkende årsag til hans fyring.

Et »personligt had«

I foråret 2013 var han ved at lægge sidste hånd på Havarikommissionens rapport om ulykken i Nuuk, men kommissionens chef, Martin Puggaard, var utilfreds med rapportens detaljeniveau og »afledte budskab«. Et længere forløb, hvor rapporten blev sendt frem og tilbage mellem Lars Christoffersen og Martin Puggaard, fulgte.

Få måneder efter var fyringen af Lars Christoffersen en realitet:

»Baggrunden for afskedigelsen er uegnethed i Deres stilling som lufthavariundersøger,« skrev Transport og Bygningsministeriets personalechef til Lars Christoffersen 28. august 2013.

16BUS20161020-104034-L-1331.jpg

Fyringen i utide kostede den i dag 64-årige Lars Christoffersen en nedgang i pensionen fra godt 14.469 kr. til 8.470 kr.

»Det var en mærkelig oplevelse. Jeg vidste ikke, hvad der foregik. Pludselig var der kritik af alt, hvad jeg lavede,« fortæller Lars Christoffersen til Berlingske.

Han har forklaret i retten, at der opstod uenighed mellem havari­inspektørerne og Martin Puggaard i en sag om det forulykkede Dash 8­-flys såkaldte sorte bokse.

»Selv om emnet var sagligt og fagligt begrundet, opstod der et personligt had til havariinspektørerne,« oplyser han i en redegørelse, som har været forelagt retten.

Togfonden Politikere giver IC4-togene dødsstødet DSB undersøg

Ifølge redegørelsen sagde Martin Puggaard: »Hvis I vil have krig, skal I få det.« Det afviser han dog over for Berlingske:

»Det kan jeg ikke genkende. Jeg er ikke en person som bærer nag.«

Ministeriet har anket afgørelsen fra Københavns Byret.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen