Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Bygger bro til tysk marked

Mange danskere har et negativt billede af tyskerne. De er stive og autoritetstro, tiltaler hinanden med Sie, Herr og Frau selv om

de har kendt hinanden i årevis. De er uden humor, de praler og er dårlige til sprog. Men danskerne vil alligevel gerne

have adgang til det tyske marked.


Karakteristikken og udsagnet kommer fra Jörg Gaide-Harringe, medstifter af konsulentfirmaet

& friends - The Human Ressource Network, Århus.


Han er tyskfødt og efter 14 år i Danmark forstår

han bedre end de fleste de kulturelle forskelle, der er mellem Danmark og vores største samhandelspartner. Og han ved, hvordan

der bygges bro mellem virksomheder og ansatte i de to lande.


Jörg Gaide-Harringe rekrutterer danske og tyske medarbejdere

til danske virksomheder, der skal have løst opgaver i Tyskland. Det kan være personale til et datterselskab eller en

afdeling i Tyskland.


Han er sparringspartner for danske virksomheder på en række områder og gennemfører

også B2B- analyser og finder kunder og salgskanaler til danske virksomheder, der vil ind på det tyske marked eller udvide

deres platform.


I Tyskland samarbejder Jörg Gaide-Harringe med dansk-talende advokater og revisorer, som er inde i både

dansk og tysk lovgivning.


Hans samarbejdspartnere omfatter også tyske reklamebureauer, oversættelsesbureauer og sprogundervisere.


-

Jo færre fordomme, vi har om hinanden, desto større mulighed er der for at optimere samarbejdet, siger Jörg Gaide-Harringe,

som taler flydende dansk, tysk, engelsk, spansk og et nogenlunde fransk.



Medievalg

Ved rekruttering af tyske medarbejdere

skal det rigtige medie vælges. Det koster cirka 50 pct. mere i annonceudgifter at gøre sig synlig i Tyskland end i Danmark.

En leder forventer, at jobbet er præsenteret i Frankfurter Allgemeine Zeitung eller Süddeutsche Zeitung, der begge er landsdækkende. Internet

er endnu ikke slået igennem som annoncemedie i Tyskland, fortæller Jörg Gaide-Harringe.


Fordomme kan nemt dukke

op i forbindelse med jobsamtaler. Ja, faktisk allerede inden selve samtalen. Tyske ansøgninger adskiller sig væsentligt fra

danske. De er som regel indbundet og indholder masser af kopier af diplomer, anbefalinger og forhold, der kan dokumenteres på

skrift. På første side er der et foto af ansøgeren.


- Det er sværere at skelne mellem en god og en

dårlig tysk ansøgning end mellem to tilsvarende danske ansøgninger. Den tyske ansøgning bryder i såvel

form som omfang med dansk skik og bekræfter eventuelle negative fordomme om tyskere. Allerede her risikerer tyskeren at møde

den jantelov, han ellers ikke kender, siger Jörg Gaide-Harringe.


- Vejen til succes er at forstå og acceptere, at

en tysker er stolt af sig selv og det, han/ hun har præsteret. Hvis man ikke kan fjerne jantelovens lille gnavende orm i sjælen,

ødelægger man kontakten. En tysker stiller ikke en masse spørgsmål ved en jobsamtale. Vedkommende er kommet

for at sælge sig selv og profilerer sig stærkt. Risikoen er, at danskeren oplever ham/hende som en pralende person, påpeger

Jörg Gaide-Harringe.


- Langt de fleste jobsamtaler foregår i en positiv atmosfære. Det skyldes bl.a., at tyskernes

grundholdning over for Danmark er positiv. De ved godt, at danskerne er uformelle, og at mange bor i parcelhus. De tror måske

også, at Danmark er et landbrugsland, at indkomsterne er udjævnet og skatterne høje.


- Pressen påvirker

dem til at tro, at det er dyrt at leve i Danmark, forklarer Jörg Gaide-Harringe.


- Det kan være vanskeligt at etablere

et godt og fremadrettet grænseoverskridende arbejde mellem mennesker, når vores viden om hinandens kultur, værdier

og normer er begrænset eller bygger på fordomme, påpeger Jörg GaideHarringe.


Hans opfordring lyder:


-

Erstat det, du tror du ved, med det, du ved. Glem resten. På tysk siger man også, at lige børn leger bedst.




- Min fordel er, at jeg har ben i begge lejre. Jeg kan forklare tyske ansøgere, at danske chefer ikke er respektløse,

når de ved en jobsamtale siger du. Det er svært for tyskere at finde ud af hierakiet i danske virksomheder.


- Den

danske leder opleves som mindre markant i sine holdninger og sit væsen. Og dansk humor og ironi gør tyskere usikre.

Det er i hvert fald ikke noget, man skal bruge med det samme ved kontakt med tyskere, fastslår Jörg Gaide-Harringe.


Han

er født i Kassel, hvor han tog en universitetsuddannelse i økonomi, sprog og kultur. Uddanelsen inkluderede to års

studier i USA og et år i Spanien.


I USA mødte han danskeren Niels Tovgaard-Nielsen, som, da han blev udviklingschef

i DSB, kontaktede Jörg Gaide-Harringe.


- Jeg blev involveret i IC3-projektet. Første opgave gik ud på at kontakte jernbaneselskaber

i Spanien, USA og Tyskland med henblik på erfaringsudveksling om bl.a. teknologi, catering og serviceudbud på toget. Min

anden opgave bestod i at formidle kommunikationen mellem tyske underleverandører og DSB. Der var en del støj på

linien, fortæller Jörg Gaide-Harringe, som sluttede i DSB i 1990. I mellemtiden havde han mødt en dansk kvinde,

som han blev gift med. Parret bor i dag i Højbjerg.


Sammen med tre andre står han bag konsulentfirmaet & friends,

der i dag har otte konsulenter med hver deres forretningsområder. Firmaet råder bl.a. over et kartotek med 10.000 jobsøgende.


Jörg

Gaide-Harringes har rekrutteret medarbejdere til bl.a. TDC, Triax, Kamstrup og Optiroc. Den første opgave var for Optiroc (dengang

Fiboment) i 1994-95.


Den gik ud på rekruttering og sælgertræning. Den anden opgave kom, da TDC etablerede

selskab i Hamborg.


- Jeg tog kontakt til TDC. Det endte med, at jeg i løbet af to år fandt 25 medarbejdere til TDC.

Opgaven blev mit gennembrud, slutter Jörg Gaide-Harringe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen