Berlingske Business

Byg din egen talentfabrik

Leadership Pipeline
Overskrift
Leadership Pipeline
Overskrift

Fem ud af seks stjerner. Sådan sikrer virksomheder at vælge, udvikle og evaluere ledere til succes.

Udfordringen i mange virksomheder er, at ledere i virksomheden får tildelt et niveau, som ikke passer til deres færdigheder, tidsanvendelse og arbejdsværdier. Endvidere sidder mange ledere fast i deres gamle lederniveau, selv om de bliver forfremmet. De anvender færdigheder som de tidligere har haft held med, og som ikke virker på deres nye lederniveau. Et klassisk eksempel er, når virksomheden forfremmer en god teknikker til at blive leder af medarbejdere. Teknikeren kommer til at konkurrere med sine medarbejdere om de tekniske løsninger fremfor at planlægge arbejdet, udvælge de rigtige folk til at gøre det og sætte mål for sine medarbejdere.

I denne nyreviderede bestseller giver Charan, Drotter og Noel et bud på, hvordan virksomheder skal udvælge, udvikle og evaluere deres ledere på alle niveauer som en forudsætning for succes.

bog

Fejl i lederudvikling

Forfatterne påpeger fire fastgroede udviklingsfejl i forbindelse med at udvikle ledere. Den første fejl er, at der ikke er en samlet holdbar arkitektur for lederudvikling, som giver alle ledere et samlet ledersprog. Det vil sige en sammenhæng mellem lederudviklingskurser, planlægning af arvefølgen, bonus- og belønningsprogrammer og styring af arbejdsindsatsen. Den anden fejl er, at ledere lærer at fokusere på processer fremfor resultater. Den tredje fejl er en udbredt mangel på udvælgelsesfærdigheder i form af mangel på tid og udvælgelseskriterier. Den sidste fejl er, at HR typisk er fokuseret på den forkerte dagsorden i form af at levere arbejdskraft i stedet for at levere output/produktivitet.

Pipelinemodellen

For at afhjælpe disse fejl og en stigende ekstern konkurrence om ledertalenter har forfatterne udviklet pipelinemodellen, som skal sikre, at virksomheden får sin egen talentfabrik. Bogen er opdelt i to dele. Første del beskriver de seks ledelsespassager, herunder krav til færdigheder, tidsanvendelse og arbejdsværdier.

Udgangspunktet for modellen er det naturlige arbejdshierarki, der findes i de fleste organisationer. Modellen har seks karriereovergange eller pipeline-passager, som hver beskriver overgangen til et andet niveau af kompleksitet i lederskabet. De seks overgange er følgende:

  1. Fra medarbejder til leder af medarbejdere.
  2. Fra leder af medarbejdere til leder af ledere.
  3. Fra leder af ledere til funktionel leder.
  4. Fra funktionel leder til virksomhedsleder.
  5. Fra virksomheds leder til gruppechef.
  6. Fra gruppechef til koncernchef.

Hver overgang for lederskab identificerer de krav til færdigheder, den tidsanvendelse og de arbejdsværdier, der kendetegner hvert niveau. Ledere bør ikke hoppe niveauer over, da de så mangler at udvikle de nødvendige færdigheder.

Pressearbejde i praksis

Værktøjer

Anden del af bogen fokuserer på, hvordan du kan anvende pipelinemodellen til at løse ledelsesproblemer og skabe muligheder. Det sker i form af værktøjer til diagnosticering af pipeline problemer, udformning af udviklingsplaner, coaching, arvefølgeproblemer etc.

Til diagnosticering af pipelineproblemer anvendes en simpel metode fra modellen. Du spørger dig selv, om din leder har de rigtige lederskabsfærdigheder, anvender sin tid rigtigt, og om lederen har de rigtige arbejdsværdier i konkrete arbejdssituationer. På den baggrund vurderer du, om lederen er på det rigtige niveau. Hvis ikke, om lederen skal tilføres færdigheder eller flyttes til et andet niveau.

Modellen virker

Bogen er fyldt med gode eksempler, udfordringer til læseren, samt forslag til konkret anvendelse af pipelinemodellen. Det er meget tydeligt at forfatterne har en lang og konkret erfaring med at bygge talentfabrikker hos føren- de virksomheder. Jeg ved, at modellen er blevet anvendt i store danske virksomheder som A.P. Møller - Mærsk og Novo Nordisk. Bogen er mindre anvendelig til små og mellemstore virksomheder og den offentlige sektor.

God læselyst.

fewq

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen