Berlingske Business
17:42

Byd Generation Y velkommen

Billede
Vibeke Skytte, direktør hos Lederne. Foto:

KLUMME

Som mange andre ledere har jeg gennem de seneste par år kunnet konstatere, at flere af de medarbejdere, vi nu rekrutterer, ikke helt ligner dem, vi talte med for otte-ti år siden. De vil noget mere og noget andet. Ikke at der er noget galt i det, men det skal tænkes ind i den måde, vi leder dem på. Jeg taler om Generation Y; dem der er født i 1980erne og 1990erne.

For nylig læste jeg en artikel, der beskrev, at Generation Y nu udgør den største generationsgruppe på arbejdsmarkedet i USA. Dét at tiltrække, fastholde og lede dem på den rigtige måde er blevet så afgørende, at virksomhederne ifølge Wall Street Journal betaler helt op til 20.000 dollar i timen for at få hjælp til at forstå dem. Herhjemme udgør de – ifølge Mai-Britt Poulsen, chef for Boston Consulting Group i Danmark – 18 pct. af den samlede befolkning, og lige nu strømmer de ud i arbejdslivet med krav og forventninger til arbejdsplads, arbejdsgiver og muligheden for at få skræddersyet et arbejdsliv.

Nationalbankdirektør Lars Rohde

Det er fantastisk spændende, at vi har en ny type medarbejdere, der ønsker at vælge lige netop vores virksomhed, men det stiller også krav til den enkelte leder om en anden måde at lede på. Mange Generation Yere har en akademisk uddannelse, de ser ofte sig selv som talenter, og de vil gerne gøre tingene på deres måde. Rigtigt irriterende vil nogle ledere tænke. Rigtigt fantastisk vil reaktionen være fra andre.

For et par år siden mødte jeg en generation Yer hos nogle bekendte. Hun var forholdsvis nyuddannet og havde efter et halvt års ansættelse i et reklamebureau valgt at opsige sin stilling, da hun ikke oplevede, hun fik de fornødne udfordringer. Hun påpegede derudover, at det åbenbart endnu ikke var gået op for hendes chef, at hun var den mest kompetente medarbejder på hele bureauet. Det ville hun ikke acceptere, og derfor søgte hun nu nye udfordringer. Det rette job var endnu ikke dukket op, men hun ønskede heller ikke at tage hvad som helst, fastslog hun. Hun stillede store krav til sin udvikling på sigt, og så ville hun gerne arbejde med større udviklingsprojekter, hvor hun virkelig kunne vise sit værd.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Mærsk Olie Lav ol

Jeg har siden fulgt den pågældende unge kvinde fra sidelinjen og kan se, at hun har haft svært ved at slå rod i et fast job. Hun er dygtig, engageret og nok også talentfuld inden for sit felt, så hun burde kunne lykkes med sit drømmejob. Men i virkelighed handler det måske ikke så meget om hende, men måske mere om de ledere, hun har haft.

Da jeg mødte hende første gang, var min tanke, at »hun skal ikke have job hos mig« ud fra det perspektiv, at jeg faktisk oplevede hende som en lidt besværlig medarbejder med en masse krav og ønsker til sin hverdag, uden at hun så meget som skelede til, hvordan det fungerede for afdelingen som helhed. Jeg så hende som en medarbejder, der ville kræve en masse opmærksomhed og dermed også mange ledelsesressourcer. Jeg kan ikke vide, om dette reelt har været årsag til hendes korte ansættelsesforhold, men måske.

Hvilken virksomhed

Faktum er på den anden side, at vi ikke kan undvære medarbejdere som den pågældende kvinde og derfor ikke kan tillade os at sige »ikke hos mig«. Vi får brug for de dygtige medarbejdere, og om nogle år bliver de endnu mere eftertragtede og svære at få fat i. Lige præcis derfor skal vi som ledere indstille os på, at vi er nødt til at gøre en indsats for at forstå, hvordan vi både skal tiltrække, fastholde og lede dem, så alle parter får en oplevelse af succes.

Så »ikke hos mig« er blevet til »gerne hos mig« her nogle år efter mit første møde med en hardcore Generation Yer. For hvis min virksomhed skal udvikle sig, er også jeg nødt til at indse, at vi ikke skal gøre, som vi plejer, og det gælder også i måden at lede på.

akademikere

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen