Berlingske Business

Buntmagersønnens svendestykke

Skyggen fra hans far og forgænger har kastet lange skygger over Jens Birger Christensen, direktør for modehuset Birger Christensen. Med finanskrisen har han fået mulighed for at vise, at han selv kan.

Jens Birger Christensen har været administrerende direktør i pels- og modehuset Birger Christensen siden 2001, men hans far og forgænger, Finn Birger Christensen, har ikke helt sluppet taget i den familieejede virksomhed.

- Ja, han hænger her og følger med i det hele, bemærker Jens Birger Christensen om det store portræt af faderen, der hænger side om side med fotos af kongefamilien iført Birger Christensen-pelse i kontorlokalerne bag den store butik på Strøget. Herfra gjorde Finn Birger Christensen navnet Birger Christensen synonymt med eksklusivt pelsdesign verden over. Han renoverede store dele af Strøget, var med til at starte Wonderful Copenhagen og bliver den dag i dag beskrevet som en karismatisk, men af og til dominerende personlighed.

Med andre ord en svær mand at efterfølge. Det gjorde Jens Birger Christensen dog.

Han viser ind på det kontor, han som fjerde generation af den familiedrevne virksomhed overtog efter faderens død i 2004, men som siden er blevet ommøbleret. Jens Birger Christensen er nemlig sin egen, og med finanskrisen, der også rusker i pels- og modehuset, har han for alvor fået en chance for at træde ud af faderens skygge.

Ny strategi

- Ja, man kan vel godt kalde det min svendeprøve, det føler jeg også. Men der har jeg ironisk nok fået en masse med fra min far, nemlig at holde hovedet højt. Jeg folder ikke bare hænderne, men reagerer på de udfordringer, der kommer, og agerer som en købmand, som han ville have gjort det, siger Jens Birger Christensen.

Forbrugerne har i høj grad svigtet Birger Christensen, der måtte vinke farvel til 30 procent af salget i julehandlen og venter røde tal i 2008-regnskabet.

Derfor har Jens Birger Christensen besluttet at ændre ved virksomhedens strategi, blandt andet ved at skære i antallet af mærker og introducere andre prissegmenter. Og han gør det uden stor tanke på, hvad faderen, ville mene om det.

- Jeg driver forretningen meget anderledes end han. Hvor han på sin vis var solkongen, som var med i alle detaljer og gik ud og tjekkede, at blomsterne i butikken var vandet, uddelegerer jeg mere. Vi har fået en hel ledergruppe frem for bare en enkelt chef, og jeg tror meget på, at det, man er bedst til, skal man gøre, hvorfor jeg på nogle områder holder mig langt væk, siger Jens Birger Christensen.

Det lå allerede tidligt i kortene for den nu 49-årige Jens Birger Christensen, at han skulle overtage familiedynastiet. Han blev da også uddannet buntmager og tog desuden en handelseksamen, inden han i 1983 drog til London og drev familiens to forretninger der.

Forretningsmand

I 1992 kom det dog til et sammenstød med faderens forretningsmodel, og sønnen valgte at gå sine egne veje ved at åbne en Hermès-forretning få gadenumre fra familiebutikken på Strøget.

Et par år senere var han dog tilbage i Birger Christensen-forretningen igen, denne gang på bedre bølgelængde med faderen, og i 2001 overtog han direktørstolen.

Og spørger man i branchen om forskellen på Jens Birger Christensen og faderen kan mærkes, er svaret entydigt.

- Han er mere forretningsmand og knap så meget buntmager som hans far. Derfor er forretningen også mere og mere mode og mindre pels, men tiden er jo også en anden, og det klientel, der var til den gamle forretningsmodel, er der ikke så meget mere, siger Torben Nielsen, der er direktør for Kopenhagen Fur. Han kender Jens Birger Christensen fra pelsbranchen og beskriver ham som »et ordentlig menneske«.

- Man kan stole på ham, han er redelig og ærlig og meget åben, lyder karakteristikken.

Hvad der fremover skal ske med den det familiedrevne modehus, der fylder 140 i år er endnu ikke afgjort. Jens Birger Christensen har selv to børn og har desuden en halvsøster, Alexandra, der muligvis skal ind i virksomheden. I så fald bliver det hans skygge, de skal kæmpe sig ud af.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen