Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Brug de Danske Fordele

Brug de Danske Fordele - 4
Gruppe 67: De fire arrangører fra VL-gruppe 67 samlet på kajen uden for Det Kongelige Teaters nye Skuespilhus i København – fra venstre pr-direktør Lotte Hansen, journalist Mikael Lindholm, operachef Kasper Bech Holten og forfatter Hanne Vibeke Holst. Foto:

VL-døgnet 2009: VL-gruppe 67, arrangørerne af dette års VL-døgn, mener, at der er behov for at diskutere den danske model eller “supermodel”, som de kalder den. Virksomhederne skal kigge indad og finde deres egne løsninger, i stedet for at lade finanskrisen og forskellige globale tendenser bestemme, hvordan Danmarks konkurrencedygtighed og innovationskultur skal dyrkes i fremtiden.

Krisen og modellen
Er der nogen tegn ude i virksomhederne på, at den danske model er ved at blive svækket?

Lotte Hansen: “Nogen gange skal der brændende platforme til, før man kan tage et spejl op foran sig selv og se sig selv i øjnene. Og der kan man sige, at vi i den grad har fået en brændende platform ind fra højre. Alle er fulde af frygt lige nu. Og alle tænker: ‘Skal jeg ikke bare skære ned.’ Det vil helt sikkert være det rigtige råd til en masse virksomheder, men man skal også passe på, at man ikke smider alting ud med badevandet. Man skal være bevidst om, hvordan man gerne vil se sig selv på den anden side af krisen. Finanskrisen tvinger alle virksomheder til at se på sig selv. Men man skal ikke være blind for, at den danske model er under pres på grund af krisen. Vi vil gerne have virksomhedslederne til at se på, hvilke ting de skal bevare, og hvad de skal ændre.”

Kasper Bech Holten: “Vi ved alle sammen fra vores personlige liv, at når man er i en krise, vil man helst handle. Men måske netop der skal man stoppe op og tænke: ‘Hvor vil jeg gerne hen med mit liv?’ I stedet for at lade sig rive med af pludselige løsninger.”

Mikael Lindholm: “Man skal ikke tro, at snuptagsløsninger redder det hele. Der er mange virksomhedsledere, som sværmer for den amerikanske model, og som mener, at hvis bare vi sætter skatterne ned og dermed også udgiftsniveauet, så får vi styr på det hele. Sådan er det ikke nødvendigvis.”

Men den amerikanske model har mistet megen troværdighed netop på grund af finanskrisen. Er der noget behov for at kigge på den danske model, når den egentlig har sejret ad helvedes til?

Kasper Bech holten: “Da man for hundrede år siden var under pres i landbruget, så opfandt man andelsbevægelsen, der vel er en af de største succeser i dansk erhvervshistorie. På den måde skal vi overveje, i hvilken retning fremtiden skal pege. Skal vi konkurrere, ligesom man gør i Singapore eller Chicago? Nej, det skal vi nok ikke. Vi har nok ikke forudsætningerne til det. Vi skal markere os ved at være anderledes.”

Så når I tager “Den danske model” op til debat – er det så en mulighed for at genopdage vores egne styrker?

Hanne Vibeke Holst: “Det kan det sagtens være. Det er en måde at blive bevidst på. Mange mennesker tænker nok ikke så meget over den danske model. Den er så integreret i os, så vi kan ikke se, hvad det egentlig er, vi gør. Det er meget let for os løbe efter noget andet, fordi vi ikke aner, hvad vi selv repræsenterer,” siger hun.

Mikael Lindholm: “Du sagde før, at den danske model har sejret ad helvedes til. Det er rigtigt. Men ved vi egentlig, hvorfor den har det?”

Hanne Vibeke Holst: “Ved vi hvorfor humlebien kan flyve?”

De fire VL 67-medlemmer bliver et kort øjeblik grebet af latter, da Lotte Hansen finder en lille summende legetøjshumlebi op af tasken.

Lotte Hansen: “Se det er vores maskot.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen