Berlingske Business

Brug chefens fejl konstruktivt

q

Det giver point hos den kommende chef at gøre opmærksom på fejl i kontrakten. Se svaret på sidste uges dilemma her.

Skal man fortælle det, hvis ens kommende arbejdsgiver er ved at skyde sig selv i foden med en juridisk fejl i ansættelseskontrakten? Det dilemma, stod Anne med i sidste uges ledelsesdilemma.

Se sidste uges dilemma her:

Macro close up of hand signing contract.

Hun er ved at forhandle sin ansættelseskontrakt på plads, da hun bliver opmærksom på, at der er en fejl i måden, som konkurrenceklausulen er formuleret på. En fejl, der vil gøre klausulen juridisk ugyldig. Derfor skal Anne gøre op med sig selv og sin samvittighed, om hun skal lade som ingenting og bruge klausulen som argument for at forhandle sig til højere løn – eller om hun skal fortælle sin kommende chef om fejlen.

- Man kan sige, at det dybest set ikke er i Annes interesse at fortælle om fejlen. Men hvis hun ringede til mig, ville jeg alligevel råde hende til at sige det til sin kommende chef, siger Malene Saaby, der er advokat og teamchef for afdelingen for ansættelsesret hos Lederne.

q

Malene Saaby anbefaler altså løsning nummer to, men mener, at Anne har en god mulighed for at bruge situationen til sin egen fordel:

- Anne kan få opnå noget goodwill på at sige det. Og det kan hun bruge til at opfordre sin kommende chef til, at de forhandler en klausul, der er mere fordelagtig for Anne.

Mange virksomheder bruger konkurrenceklausuler i forbindelse med ansættelse af ledere, og Malene Saaby oplever, at klausulerne ofte er mere vidtgående end nødvendigt.

- Det er altid en god ide at forhandle sig frem til en individuel klausul i stedet for at acceptere de standardformuleringer, som mange virksomheder bruger. Og jeg tror, det vil være svært for en chef at afvise ønsket, når nu Anne lige har gjort opmærksom på, at virksomheden var ved at skyde sig selv i foden med kontrakten. Dermed kan Anne i dilemmaet bruge sin nye chefs fejl konstruktivt, siger Malene Saaby.

streng

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen