Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Branding spiller rolle ved medarbejdersamtaler

Produktionsfolkene på Grundfos var ellevilde for at købe en amerikansk fabrik. Men den passede ikke ind i Grundfos''s

brand. Og derfor blev den ikke købt.


Eksemplet på brandings betydning kommer fra direktør for koncern-branding i

Grundfos, Kim Klastrup.


Koncernens branding spiller sågar en rolle i de årlige medarbejdersamtaler i Bjerringbro,

hvor det globale brand udtrykkes i tre ord: Be, think, innovate.


Det signalerer ansvarlighed, fremsyn og innovation.


De

ansatte i Bjerringbro bliver ved samtalerne spurgt, hvordan de har tænkt sig at være innovative. Lav venligst en handlingsplan.


Kim

Klastrup kom med eksemplerne ved et gå hjem-møde om branding på Center for Virksomhedskommunikation på Handelshøjskolen

i Århus.


Grundfos har brugt 100 mio. kr. på at brande sit navn i en global kampagne. Samme slogan og grafik i Kina,

USA og Tyskland. Teksterne er tilrettet landenes sprog.


- Vi gik i gang med branding, fordi der er kamp på markedspladsen.

Det er svært at være i førerposition, hvis prisen er det afgørende. Produkter bliver kopieret, og vaccinen

mod det er branding - en sammenhængende og styret kommunikation, forklarer Kim Klastrup. Han erkender, at en pumpe ikke er et

ret sexet produkt.



Godt givet ud

Men hvis den bryder sammen i det lille hjem juleaften, er det godt for fabrikken i Bjerringbro,

hvis den lokale installatør i Sydtyskland i sin bevidsthed forbinder kvalitet og tryghed med Grundfos. Så er branding-millionerne

givet godt ud. Og Grundfos har rettet sin branding mod det profesionelle marked. Der er ikke nogen idé i at bygge et comsumerbrand

op omkring pumper, der fungerer i op til 15 år.


- Branding er investering i konkurrencekraft og sikring af fremtidig indtjening.

Branding er en strategisk proces, man sætter igang. Vor chef skrev i 1998 ud til 300 ledere i organisationen, fordi han var

utilfreds med en årlig vækstrate på fem pct. Den må kunne stige mere. Hvad er jeres forslag? Der kom mange

forslag, der kunne sammenfattes i tre strategiske projekter. Det ene af dem var branding, fortalte Kim Klastrup.


Grundfos ønsker

med sit branding-projekt at ændre profil fra pumpefabrik til et stærkt brand inden for den globale pumpeindustri.


Arbejdet

er bl.a. foregået i samspil med kunder, der beskrev, hvordan de opfatter Grundfos.


Et par af spørgsmålene

gik ud på at beskrive Grundfos som henholdsvis en bil og et dyr. Som bil hører Grundfos hjemme i den øvre del

af luksussegmentet, mener mange kunder. Og som dyr "lister" koncernen rundt som en hanløve eller en elefant. Det

tolker Kim Klastrup som en følge af, at Grundfos har været ledende i markedet i mange år.


- Så er man

måske ikke særlig gazelleagtig, konkluderer han.


Kim Klastrup tror, konceptet kan vare i fem-ti år, men det

skal nok shines op om fem år.


Grundfos har i tre lande målt, om kunderne har lagt mærke til initiativet. Og

det har de. Mange har set kampagnen og er klar over, hvad den handler om.


Grundfos har intentioner om at få vurderet sit

brand på et tidspunkt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen