Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Brancheskift kræver grundig research

413800915.jpg
Når man får nye karrieredrømme

Arbejdsgivere skal kunne se, at lederes motivation og engagement opvejer manglende viden ved brancheskift.

Salgsdirektøren Thomas var i sidste uges dilemma på business.dk i tvivl om, hvorvidt det er realistisk for ham at skifte job til en helt ny branche. Han har en lang karriere bag sig som sælger inden for byggeriet, men har altid drømt om at arbejde for en virksomhed, der beskæftiger sig med robotteknologi.

Job- og karrierekonsulent i Lederne, Anne Nørskov Hellesøe, er ikke i tvivl om, at man skal følge sit hjerte, når det handler om ens karriere.

- Der kan være mange grunde til, at man på et tidspunkt i sin karriere får lyst til at prøve noget helt nyt. Det er et ønske, man bør lytte til, men man skal også tænke sig om. Sælgere som Thomas drager naturligvis fordel af deres branchekendskab, men erfaringerne som sælger og salgsdirektør kan også finde anvendelse i andre brancher. Ikke mindst når skiftet som her drives af passion for produktet. At skifte branche er ikke umuligt, men det kræver ofte en anden indsats end ”bare” at sende ansøgninger på opslåede stillinger. I nogle tilfælde må man være indstillet sig på at træde et skridt ned i organisationen, indtil kendskabet til branchen bliver større, siger Anne Nørskov Hellesøe.

Arbejdsgiveren skal se, at engagementet, man lægger for dagen, kan opveje, at der bliver brug for et andet ”onboarding” forløb, forklarer konsulenten.

Hun opfordrer til, at Thomas i første omgang vælger løsning nummer tre, hvor han kontakter en robotvirksomhed og spørger ind til deres ønsker til den optimale leder eller sælger. På den måde får han en idé om, hvilke kompetencer og erfaringer, der er interessante for dem. Bagefter kan han bedre vurdere, hvad han kan gøre for at blive mere attraktiv for dem.

Når han har gjort sit forarbejde, kan han gå i gang med at søge – og også gerne uopfordret, fastslår Anne Nørskov Hellesøe.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen