Berlingske Business

Bortvisning af medarbejder skal kommunikeres med omtanke

326957792
Foto:

Man bør være varsom med formuleringerne, når man som virksomhed kommunikerer om bortvisninger af medarbejdere.

I sidste uges dilemma på business.dk var HR-chefen Troels i tvivl om, hvordan han skulle kommunikere til organisationen, at medarbejderen Lars er blevet bortvist. Lars har efter alt at dømme stjålet printerpatroner fra virksomheden, men Troels er i tvivl om, hvor meget han skal fortælle om det i orienteringen på virksomhedens intranet.

»Bortvisninger er den hårdeste sanktion, en arbejdsgiver kan anvende, og er meget indgribende for både virksomheden og medarbejderen. Blandt andet derfor kan det være svært at vurdere, hvor meget man skal fortælle til de andre medarbejdere,« siger teamchef og erhvervsjurist hos Lederne Jakob Bork.

394279225

Han fortæller, at tyveri fra arbejdspladsen som udgangspunkt er bortvisningsgrund, men at det er arbejdsgiveren, der skal løfte bevisbyrden for, at bortvisningen berettiget.

»Man kan godt bortvise en medarbejder uden at politianmelde tyveriet, hvis man kan godtgøre, at medarbejderens handling har været så ødelæggende for tilliden, at samarbejdet må ophøre øjeblikkeligt. Men man kan ikke skrive ud i organisationen, at en medarbejder er blevet bortvist på grund af strafbare forhold, hvis politiet ikke har været involveret,« siger Jakob Bork.

Businessman making decision in office

Nogle virksomheder opererer med en åben dialog om begrundelser for bortvisninger. Det kan være for at stoppe eventuelle rygter om, hvad der er hændt. Andre holder korterene tættere til kroppen.

»Personligt ville jeg nok i dette tilfælde benytte mig af løsning nummer 1 og skrive ud i organisationen, at Lars er fratrådt sin stilling. Derefter ville jeg indkalde hans nærmeste kollegaer til et møde og fortælle, at

tilliden ikke længere var tilstede. Jeg synes ikke, at det er nødvendigt, at hele organisationen orienteres i detaljer om bortvisningen,« fastslår Jakob Bork.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen