Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Børnene er klart det vigtigste

Hanne Quitzau er igen oppe på fuld tid. Hun har ellers i ti år arbejdet på deltid, for at være sammen med

børnene. Karrieren som adminstrerende direktør for Futurestep i Danmark, verdens niende største rekrutteringsbureau,

er vigtig for hende. Men familien er vigtigere. Derfor arbejdet hun højst 40 timer om ugen og insisterer på at holde

otte ugers ferie.


Det har præget hele hendes karriere, at hun har prioriteret skarpt. Derfor kan hun også med rette

sige, at man godt kan have karriere på deltid. I de ti år hendes fire børn var små har hun skruet op og ned

for karriereblusset, så familielivet - hvor hun betragter sig selv som ret gammeldags, fordi hun har hovedansvaret for familien

- og arbejdslivet kunne hænge sammen. Hanne Quitzau har en revisorbaggrund og arbejdede i syv år i det nuværende

KPMG sig op gennem hierarkierne - og de sidste par år på deltid efter eget ønske.


- Jeg er den første

i KPMG''s historie, der nogensinde er gået på deltid. Mine chefer var ikke begejstrede for ideen, men lod mig prøve.

Jeg havde mit første barn og indså, at hvis vi skulle have flere skulle det være på nogle andre betingelser.

Men det vigtige var, at jeg stadig havde et helt job, men på deltid. Jeg fortsatte med firmaets største klient, fortæller Hanne

Quitzau, der derfor også havde tid til børn, bollebagning, hund og kaniner.


Men da KPMG''s største klient

flyttede gjorde hun det også. Hun savnede faglig udfordring. Det var efter barn nummer to. Så var hun med til at etablere

Garnstudio i Danmark og efter barn nummer tre havde hun igen lyst til at arbejde med økonomi. Det gjorde hun så i Børn

og Beskæftigelse fem timer om dagen.


- Men da jeg fik mit fjerde barn tænkte jeg, at jeg hellere måtte gå hjemme.

Jeg var ikke længere et aktiv på en arbejdsplads. Men da barselsorloven var slut var det ikke sjovt længere. For

første gang skulle jeg ikke tilbage til noget. Jeg kedede mig. Og så købte jeg varemærket Nine2Five - et

klinikbe-klædningsvaremærke og blev selvstændig, siger Hanne Quitzau. Manden arbejdede og rejste meget. Firmaet

kørte hun med så stor succes, at hun efter tre år måtte sælge det.


Nu skulle hun så vælge.

Skulle hun gøre sin cand. merc. aud. færdig, arbejde rigtigt igen eller undervise.


Det blev det sidste på

Københavns Maskin- og El-Installatørskole.


- Det var perfekt at forene med familielivet. Ferier sammen med børnene

og få undervisningstimer. Her var mit mål, at mine elever skulle være Danmarks bedste og det blev de, siger hun

stolt.

Fuldført mission

Den yngste datter Julie er nu ti år og Hanne Quitzau har arbejdet på deltid i ti år.

Nu er det tid til at kigge jobannoncer. Og Oracle søgte en financiel konsulent - og Hanne Quitzau var glad for at komme tilbage

på det økonomiske spor.


- Hurtigt blev jeg operationsmanager i de nordiske lande, i de centraleuropæiske lande,

i Rusland og til sidst også i mellemøsten og i Afrika. Men tingene var begyndt at fungere, vores strategier var sat på skinner

og der var ikke kaos længere. Jeg havde en følelse af, at min mission var fuldført. Men også fordi jeg trådte

et skridt tilbage, hævede mig i helikopter perspektiv og så, at jeg brugte mest tid i lufthavne, taxaer og i fly. Jeg

var for meget væk fra familien, når jeg brugte 70-80 på arbejdet om ugen, siger Hanne Quitzau, der mener, at det

at stoppe hos Oracle er den sværeste beslutning hun nogensinde har taget.


Hun hev fat i forskellige headhuntere, for efter

i fire år at have arbejdet meget i udlandet var netværket smuldret lidt. Og headhunteren fra Futurestep spurgte om hun

ikke ville være headhunter. Og i dag er hun administrende direktør for Fu-turestep i Danmark med 15 ansatte. Der er 500

i Futurestep i alt - og der er 2.200 på verdensplan i hovedkoncernen A- Korn/Ferry Company. Men hun holder stadig fast

i, at familien skal spise både morgen- og aftensmad sammen. Hver dag.


Arbejdsdagen går med at både at møde

kandidater og klienter og være en motiverende leder.


- Det vigtigste som leder er at motivere og skabe en teamorienterering. Jeg

er god til at opstille mål - og så i øvrigt at lade den enkelte forfølge målene, som det passer dem

bedst. Det er magtpåliggende for mig ikke at være kontrollerende. Jeg vil have skabt resultater gennem dialog og sætter

fokus på resultaterne. Jeg måler aldrig på, hvad tid folk kommer og hvornår de går, siger Hanne Quitzau,

der hver måned holder personalemøder, hvor alle skiftes til at holde oplæg om, hvordan verden ser ud fra deres

stol.


- Alle får på den måde respekt for hinanden og vi undgår virksomheder i virksomheden. Vi flytter

os fra en jeg-kultur til en vi-kultur, siger Hanne Quitzau, der altid tænker i muligheder fremfor begræsninger.


-

Jeg skal udbrede folks skyklapper. Gøre dem modtagelige for nye ting. Også nu, hvor det økonomiske klima ikke

er så godt. Det er jo altid sjovere at grine end at græde. Det er sjovest, når det går godt, men det er mest

udfordrende, når det går dårligt.

procent godt nok

Hendes motto er også, at 80 procent er godt nok. Det

er ikke fordi medarbejderne i Futurestep ikke skal gøre tingene ordentligt.


- Men en af mine gamle chefer var træt

af, at jeg lavede tingene så perfekt. Derfor er min arbejdsfilosofi, at man altid kun skal gøre det nødvendinge.

Shortcuts er nødvendige. Men som en anden chef har sagt om mig: Hanne du er så tilpas doven, at du ikke gør noget,

der ikke er nødvendigt. Du tænker altid på den hurtigste vej, siger Hanne Quitzau, der kræver, at medarbejderne

ikke stiller for store krav til dem selv.


Hun gør også meget ud af at kommunikere op, ned og ud til siden i Futurestep.

Med respekt for dem alle.


- For den værste situation er at have en chef man ikke ser op til. En chef skal have stjernestatus,

man skal beundre vedkommende og lære noget, siger Hanne Quitzau, der hver dag glæder sig til at komme på arbejde.

For Futurestep består af "skide skægge" mennesker.


Hun mener selv, at hun har valgt sine jobs med omhu.

Altid valgt chefer, der kan hjælpe og udvikle hende. Men at være mor til fire og administrerende direktør kræver

andet end, at man betaler sig fra det praktiske derhjemme. Derfor er hendes børn opdraget til at hjælpe til derhjemme.

Selv fra de var 4-5 år har de haft ansvar for f.eks at skrælle gulerødder eller tømme tørretumbleren

- og i dag bidrager alle fire børn ret meget til fællesskabet.


- Hvis man vil på deltid, så kan man

måske ikke revolutionere verden. Men det skal stadig være hel jobs, der laves om til deltid. Man må tænke

på, hvad det værste er, der kan ske. Det er ikke farligt. Der går ikke skår af mig, fordi jeg skal cykel rundt

i byen på en slidt damecykel. Mit motto er, at man aldrig skal sætte sig hårdere økonomisk end, at man kan

undvære sit job. Har jeg midlerne bruger jeg dem gerne - men jeg kan sagtens skære ned på mit forbrug og går

mindre på restauranter og i biografen, siger Hanne Quitzau,


Hun har ikke har nogen medarbejdere på deltid. Det tror

hun skyldes, at arbejdet er så fleksibelt tilrettelagt. Kvinder på deltid er ellers meget motiverede, meget effektive

og sjældent syge.


- Det er vigtigt for mig at være et helt menneske. Det skaber større tilfredshed at gøre

det hele ordentligt. Så den dag man brokker sig hele tiden og synes, at alle andre er nogen idioter, så må man gøre

noget. Ændre det skråplan, siger Hanne Quitzau, der fortsat ser udfordringer i jobbet som direktør. Og derfor endnu

ikke har overvejet sit eget future step.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen