Berlingske Business
11:56Coloplasts finansdirektør tjener millioner på optioner

Børn og job kæmper om business-kvindernes gunst

wilms
Rebecca Wilms er selvstændig og på barsel på samme tid. Foto:

Tid med børnene er vigtigst for danske karrierekvinder, viser spørgeskema-undersøgelse blandt Berlingskes Kvindepanel. Kun ganske få undlader at få børn af hensyn til karrieren.

Men karriere eller ej – tid med børnene er danske business-kvinders allerhøjeste prioritet. Hvor vigtigt og spændende jobbet end er, så er det henvist til andenpladsen, når kvinder med hjemmeboende børn skal prioritere forskellige hensyn i deres arbejds- og privatliv.

Berlingske har i en spørgeskemaundersøgelse blandt flere end 800 professionelle kvinder, som er tilknyttet Berlingskes Kvinde­panel, bedt kvinderne om at prioritere en række områder som børn, job, familie, sport og kultur. 322 har responderet, og Berlingske kan på basis af undersøgelsen tegne et unikt portræt af den danske karrierekvinde.

Børn fylder rigtig meget i business-kvindenes liv. Langt de fleste af de adspurgte kvinder har hjemmeboende børn – i gennemsnit to styk.

21BUSPIX-REBECCA-WILMS-1221.jpg

Kun et lille fåtal på fire pct. har undladt at få børn af hensyn til karrieren. Hver femte har dog udskudt at stifte familie af hensyn til jobbet.

Ud af det store flertal af kvinderne, som har hjemmeboende børn, nævner 76 pct. tid med børnene som meget vigtigt. »Kun« godt 60 pct. betegner tilsvarende jobbet som meget vigtigt. Familie og venner kommer ind på en tredjeprioritet, men herefter er de øvrige elementer i et moderne kvindeliv henvist til lavere prioritering. Det gælder f.eks. sport og motion, ferie, personlig pleje og kultur. I bunden ligger rengøring og vedligehold af hjemmet.

Hvordan mon mænd på tilsvarende niveau ville have have svaret?

Kai Hammerich fra Korn Ferry, en af Danmarks mest erfarne headhuntere, giver et bud: »Min generation havde nok prioriteret jobbet højst. Den unge generation af mænd vil være mere delt,« vurderer den 56-årige headhunter.

Hands of mother and child outdoor closeup. Mother holds hand of

Direktør Bodil Nordestgaard Ismiris, Ledernes Hovedorganisation, er temmelig enig og vurderer, at mænd ville have svaret, ligesom kvinderne gør, nemlig at børnene er det vigtigste i deres liv:

»Men de to køn lægger nok noget forskelligt i det,« siger hun og opfordrer flere mandlige ledere til at gå foran og holde længere barselsorlov: »Lederne på de danske virksomheder skal være rollemodeller og vise, at en længere periode på fædreorlov ikke hæmmer karrieremulighederne,« siger hun.

Men hvordan håndterer kvinderne så i øvrigt karriere og familie? Det giver Berlingskes undersøgelse en række svar på:

Businessman Working Dashboard Strategy Research Concept

Rengøring er noget, man betaler sig fra. Det gør to tredjedele i hvert fald. Kun hver tiende har au pair, mens hver tredje har anden hjælp i huset, mens indkøb af dagligvarer for halvdelens vedkommende klares over nettet.

Kvinderne deler hentning af børnene i institution og skole nogenlunde ligeligt med deres mænd – til trods for at kvinderne i Berlingskes undersøgelse ofte er bedre uddannet, arbejder mere og tjener flere penge end partneren. Kvinderne bruger også lidt mere tid på børnene, end deres partnere gør, og de holder væsentlig længere barselsorlov – gennemsnitlig syv-otte måneder – end deres partnere, som nøjes med omkring halvanden måned.

Men business-kvinderne holder væsentlig mindre barsel end danske kvinder i gennemsnit, som holder omkring et år.

Co-worker touching woman's butt

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen