Berlingske Business
16:47Domino's lader danske pizzarestauranter gå konkurs

Bland dig ikke i andres ansættelser

Business people negotiating a contract
ARKIVFOTO.

En løs mistanke om CV-fusk er ikke grund nok til at lege hverken dommer eller detektiv.

I kampen om at slippe gennem nåleøjet til et attraktivt job, kan håbefulde kandidater måske fristes til at pynte på virkeligheden i CV’et. I sidste uges dilemma, der har ligget til afstemning på business.dk, har regnskabschefen Maria mistanke om, at det gør sig gældende for en kommende medarbejder i virksomheden.

Marias kollega Bjørn har ansat den nye medarbejder i salg og marketing, og han har med stolthed fortalt om sin nye medarbejder, der til trods for sin unge alder både har imponeret med gode karakterer, relevant erfaring og frivilligt arbejde i en idrætsforening. Tilfældigt mødte Maria ved et privat middagsselskab et bestyrelsesmedlem fra selvsamme idrætsforening – og da han ikke kendte den nye medarbejder, blev Marias mistanke vakt.

Signing a contract

Ledelsesrådgiver Henning Korsbæk Frandsen fra Lederne mener ikke, at Maria skal gøre sig til hverken dommer eller detektiv i sagen:

- Det er marketingchefens ansvar at finde den bedst mulige medarbejder til sin afdeling. Han ved hvilke fagligheder og kompetencer, der skal beherskes for at være et aktiv for afdelingen. Man må tage for givet, at han har vurderet rigtigt, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Ledelsesrådgiveren tilføjer, at marketingchefen sandsynligvis har taget referencer på de områder han tillægger værdi:

- Om det har været vigtigt for udvælgelsen, at den nye medarbejder har arbejdet frivilligt, ved kun marketingchefen.

strict female boss talking to business team

- Der tales meget om, at jobsøgende pynter på CV’et. Men det må ikke føre til overdreven mistænksomhed. Jeg ville ikke tillægge det stor betydning, at et bestyrelsesmedlem i en idrætsforening ikke kender den pågældende. Tænk på, hvor mange unge mennesker, der er tilknyttet en idrætsforening, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Henning Korsbæk Frandsen anbefaler Maria at fortælle marketingchefen om sin oplevelse, men ellers blande sig helt uden om – altså løsning nummer to.

Thinking Businesswoman

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen