Berlingske Business
11:56Coloplasts finansdirektør tjener millioner på optioner

Biskop: »Socialt ansvar skal have rødder i stærke værdier, ikke i marketingsafdelingen«

KD Henrik Stubkjær
Biskop Henrik Stubkjær, Viborg Foto:

Skal en moderne virksomhedsleder virkelig være kristen for at drive sin forretning ansvarlig? Vi har spurgt Viborgs biskop.

Samfundsansvar og et mål om at hjælpe så mange mennesker som muligt, eller løse verdens store problemer med forurening, klimaændringer og fødevaremangel eller manglen på rent vand er efterhånden en indgroet del af enhver større dansk virksomheds selvopfattelse.

Det sammen gælder den globale erhvervstop, når dens repræsentanter f.eks. mødes i Davos i Schweiz til World Economic Forum, eller engagere sig i FNs mål, de såkaldte Social Development Goals, for at løse verdens problemer.

Så hvorfor overhovedet blandet kristendom og samfundsansvar og -engagement sammen, sådan som den tyske stiftelse, Internationale Martin Luther Stiftung gør, når de hædrer erhvervsfolk, der driver deres virksomhed med udgangspunkt i særlige kristne værdier?

Det spørgsmål rejser sig efter, at Grundfos-familiens overhovede og formand for bestyrelsen i ejerfonden, Poul Due Jensens Fond, lørdag modtager stiftelsens prestigefyldte erhvervspris Luther Rosen.

Mandag - Niels vinder tysk pris

“Det er rigtig nok, at social- og samfundsmæssigt ansvar er blevet et mantra i dansk erhvervsliv, og at det bliver betragte som en komparativ fordel i forhold til andre virksomheder. Hos Niels Due Jensen er det imidlertid synligt, at han gør det ud fra et kristens værdigrundlag. Det er det, der driver ham, og som gør en forskel i hans måde at drive virksomheden på,” siger Henrik Stubkjær, biskop i Viborg og en ven af Due Jensen-familien.

Som et konkret eksempel fortæller Henrik Stubkjær, at han hvert år møder op til den traditionsrige årlige julefest for alle medarbejder hos Grundfos i Bjerringbro i Midtjylland.

“Selvom jeg er biskop i Viborg er det min største årlige julegudstjeneste. Niels Due Jensen har valgt at fejre julen hvert år, fordi det er en vigtig højtid for ham. Det er der ikke mange virksomheder, der gør på den måde i dag. Men samtidig respekterer han andre religioner og alle medarbejdere uanset religiøst tilhørsforhold er velkomne på Grundfos,” siger Henrik Stubkjær.

Men behøver man være kristen for at drive en virksomhed samfundsmæssigt ansvarligt?

“I Danmark er vi nok allesammen præget af de kristne værdier i vores kultur, vores skoler og vores lovgivning, så derfor smitter det af på den måde alle virksomheder og hele samfundet drives på. Men hos Niels Due Jensen giver de kristne værdier sig udslag i et særligt menneskesyn og et syn på medarbejderne, hvor respekten for den enkelte og plads til alle fylder meget. Samtidig lægger det en historie ind i virksomheden om, at man gerne vil gøre en forskel i verden. Det er nok ikke en tilfældighed, at man hver uge i de lokale aviser kan læser om folk, der holder jubilæum hos Grundfos. Det er et sted, folk gerne vil være,” siger Henrik Stubkjær.

Men skal en moderne virksomhedsleder virkelig være kristen for at drive sin virksomhed ansvarligt?

“Man behøver ikke være kristen. Men jeg mener, at det gør en forskel for en virksomhed, at der er en leder, der går ind med et markant værdisæt og står ved det, frem for at det sociale ansvar er udtænkt i marketingsafdelingen. Det skaber en arbejdsplads med større fokus på den enkelte og større rummelighed. Og det kristne udgangspunkt er med til at understrege, at vi er her for et større formål,” siger Henrik Stubkjær.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen