Berlingske Business
07:02Olieprisen stiger efter uro i Nordirak

Billeder af ansatte på nettet kræver OK

Nye retningslinier på baggrund af en ny afgørelse fra Datatilsynet sætter

dog be-grænsninger for virksomhedernes ret til at lægge billeder af de ansatte på virksomhedens hjemmeside.



Persondataloven

regulerer alle forhold om personfølsomme oplysninger, som foreligger elektronisk. Dette betyder ikke blot navn, adresse, telefonnummer

osv., men også billeder. I forbindelse med at en pub i Aalborg gerne ville lægge live-video fra værtshuset på

dennes hjemmeside, forespurgte de Datatilsynet om deres holdning til det at lægge live-video og situationsbilleder på

nettet.



Datatilsynet kom frem til, at video og billeder skulle behandles af samme sæt regler i Persondataloven og fastslog

i sin afgørelse, at selvom kun få personer rent faktisk kan identificere en person på et billede, vil de mennesker,

hvis billede er blevet offentliggjort kunne føle ubehag ved dette, og derfor krævede Datatilsynet, at pubben fik skriftlig

tilladelse til at lægge billederne på nettet inden offentliggørelsen.



I forlængelse af sagen tog Datatilsynet

sine retningslinier op til revurdering og kom den 26. september 2002 med et nyt sæt retningslinier, der klart fastslår,

at situationsbilleder under visse forudsætninger godt må offentliggøres på nettet uden specifik tilladelse

fra de portrætterede, men i forbindelse med portrætbilleder, som specifikt har til formål at gengive den portrætterede,

så kræves der tilladelse til offentliggørelsen af disse. Dette betyder, at bl.a. virksomheder der lægger personaleoplysninger

på sin virksomhedshjemmeside skal tage sig særligt i agt. For så vidt angår arbejdsrelaterede oplysninger

er det tilladt at offentliggøre disse på hjemmesiden, fordi det er en naturlig og integreret del af ansættelsesforholdet

og en nødvendighed i visse tilfælde for at kunne finde den rette medarbejder i virksomheden. De arbejdsrelaterede oplysninger

kan eksempelvis være navn, arbejdsområder, direkte arbejdsnummer mv. Datatilsynet fastslår i sine nye retningslinier

at oplysninger af mere privat karakter, herunder portrætfoto kræver udtrykkelig tilladelse fra den ansatte. Ved udtrykkelig

tilladelse menes, at det ikke er nok, at den ansatte skal gøre aktiv indsigelse mod offentliggørelsen af billedet.



Det

betyder, at virksomheden aktivt skal bede hver enkelt medarbejder forholde sig til offentliggørelsen og give sit tilsagn til

dette. Det er væsentligt at bemærke, at det er virksomheden, som bærer bevisbyrden for at tilsagnet er givet, hvorfor

skriftlighed er en fordel. Datatilsynet begrunder disse skrappe retningslinier med at nogle ansatte kan føle et ubehag ved

at blive portrætteret på internettet.



Den ansatte kan i særlige tilfælde helt frabede sig at blive omtalt

på virksomhedens hjemmeside. Dette gælder for så vidt angår de arbejdsrelaterede oplysninger, såfremt

der foreligger vægtige grunde herfor. Det kan f.eks. være, hvis den ansatte har været udsat for trusler om vold

eller lignende privatlivskrænkelser, og den ansatte dermed har særlig grund til at værne om sin privatperson. Den

ansatte skal i disse tilfælde give virksomheden besked om årsagen til ikke at være nævnt på virksomhedens

hjemmeside.



På baggrund af de nye retningslinier bør de fleste virksomheder sikre sig, at der er tilladelse til

især portrætfotografier af medarbejderne, som er offentliggjort på virksomhedens hjemmeside, og at denne tilladelse foreligger

skriftligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen