Berlingske Business

Bestyrelsesposter kræver mere sved på panden

Bryuant_Langer_Business
Der bliver stillet nye krav, når de tunge bestyrelsesposter i dansk erhvervsliv skal besættes, fortæller blandt andre headhunteren Stephen Bruyant-Langer, senior client partner, Korn/Ferry International. Foto:

Erfaring og kompetencer bliver stadig mere afgørende, når der skal findes folk til de tunge bestyrelsesposter. En professionel bestyrelsespost kræver cirka 200 timer om året.

Finanskrisen har sat ny dagsorden i de danske bestyrelseslokaler. Mere end nogensinde er der fokus på kompetencer og erfaring. Derimod betyder vennerne fra VL-gruppen mindre, og der bliver færre advokater på formandsposterne.

Sådan lyder det samstemmende fra en række ledelseseksperter. Det skriver Morgensavisen Jyllands-Posten.

Seniorpartner Stephen Bruyant-Langer fra headhuntervirksomheden Korn/Ferry International påpeger, at de personer, som i dag er i spil til de tungeste formandsposter, som regel har en finansiel eller industriel baggrund.

Bestyrelsesarbejdet er blevet professionaliseret, og tidsforbruget for den enkelte er vokset.

”Man regner med, at en professionel bestyrelsespost kræver cirka 200 timer om året. Det er ikke usædvanligt. Altså er det væsentligt at gøre op med sig selv, hvor lang tid bestyrelsesarbejdet faktisk kræver,” siger Stephen Bruyant-Langer.

Mens senioranalytiker og direktør i Dansk Aktieanalyse Peter Falk-Sørensen mener, at det er godt det samme, at advokaterne er på vej ud som formænd for bestyrelserne.

Det var måske nok en tryghed at have en topadvokat siddende på formandsposten. Men nogen dygtig leder var han næppe, lyder budskabet.

”I kraft af sin uddannelse må en jurist antages at være defensiv – ikke offensiv og konstruktiv for virksomhedens drift,” siger Peter Falk-Sørensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen