Berlingske Business

Bestyrelser er dyre - derfor skal de skabe værdi

fewq
Overskrift
Den aktive bestyrelse - udvikler virksomheden og skaber konkurrenceevne
fewq
Overskrift
Den aktive bestyrelse - udvikler virksomheden og skaber konkurrenceevne

4 ud af 6 stjerner: To bestyrelsesrådgivere jagter tantebestyrelser. Skyder de med løst krudt?

Tiderne skifter – som altid. Mere globalisering, usikkerhed, kompleksitet og regulering er makrotendenser, som rammer virksomhederne. Og bliver dermed temaer, som bestyrelsen skal forholde sig til. Det stiller nye krav til dens kompetencer, arbejdsformer, ledelse og virksomhedsindsigt.

Man kunne tilføje, at selv om alle aktieselskaber skal have en bestyrelse, og bestyrelsen primært er et kontrolorgan, så er der også kommet fokus på, hvad det er for et værdibidrag bestyrelsen skal levere. I bogen refereres det, at de totale omkostninger ved at holde et enkelt bestyrelsesmøde i en stor virksomhed ligger på den tunge side af en mio. kr. og ofte langt højere. Endvidere bruger en adm. dir. typisk op til 25 pct. af sin arbejdstid på at »betjene« bestyrelsen.

bøger

Så hvordan leverer bestyrelsen værdi, der modsvarer omkostningen ved at have den?

Bogens forfattere peger på flere indsatsområder, og mener som udgangspunkt, at alt for mange danske bestyrelser er for passive, og at medlemmerne først og fremmest plejer deres egen senkarriere og renommé. Indsatsområderne præsenteres ved at gennemgå »Hvem« – altså bestyrelsesformanden, bestyrelsesteamet, samarbejdet med direktionen og relationen til ejerne. Derefter behandles »Hvad« – strategiarbejdet, effektivitet i bestyrelsesarbejdet og endelig bestyrelsens bidrag til successionsplanlægningen i direktionen.

Sober tone

Det er gode og sobre ting, der lægges frem. En slags generel »best bestyrelses practice«, som afspejler en tidssvarende tilgang til bestyrelsesarbejde. Næsten for pænt og forudsigeligt. For bogen starter polemisk ud ved at tegne et billede af »U-kurve bestyrelsen«, som er befolket af kejsere og driblekonger, foruden tanter og søvngængere. En bestyrelse, hvor aktiviteten falder dramatisk mellem møderne, og hvor der kigges mere bagud end fremad, og primært efter regnefejl og manglende bilag i mødepapirerne.

Men bogen giver sådan set ikke belæg for at konkludere, at det er tilstanden i Bestyrelsesdanmark. Forfatterne går nemlig i en anden retning, og bringer 10 af de mest kendte hjemlige »bestyrelseskonger« ind i bogen med små interview-citater, som krydrer »best practice«-gennemgangen.

Ujævn stil

Det gør bogen lidt ujævn. Den vil gerne skabe debat, men gør det reelt ikke. Den vil gerne tage os med ind i bestyrelseslokalet ved at bringe insights fra kendte bestyrelsesfolk, men vi får kun mini-citater strøet ud med rund hånd.

Den vil gerne slå til lyd for, at bestyrelsens nye opgave er at udvikle virksomheden og skabe konkurrenceevne, men leverer reelt kun et billede af hvad der allerede er kendt og beskrevet andre steder. Der er ansatser til spændende nybrud, som når bogen f.eks. taler om private equity-værktøjskassen, som vi dog aldrig får at se, og »decideret bestyrelsesledelse med karriereformænd«, som heller ikke foldes ud. Ærgerligt, for det lyder som noget, der kunne give meget af svaret på, hvordan bestyrelsen udvikler virksomhedens værdi og konkurrenceevne.

Gode kvaliteter

Bogens største kvaliteter er tilgængelighed, god struktur, spændende temaer, og så at den kommer tæt på praksis ved at gennemgå forskellige faldgruber, snubletråde og ledelseshåndtag. Endelig leverer den et simpelt bud på et bestyrelsestjek i form af en spørgeramme med 32 fornuftige, men ikke epokegørende, punkter, som opsummerer bogens pointer.

Et fint skud på stammen af bestyrelsesbøger, men ikke et rent pletskud.

Bogen er anmeldt af Frank Dybdal Lilleøre, Ph.D., cand.merc.jur., Group HR, Danske Bank.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen