Berlingske Business

Behandl ansøgere som kunder!

Vi er virksomhed, der nogle gange har fået kritik for, at vi ikke har behandlet jobansøgere godt nok. Derfor vil vi gerne

blive bedre til at få kommunikeret ud til de ansøgere, der ikke får jobbet. Hvor tidligt skal man melde ud, at

de desværre ikke fik jobbet. Og hvor personlig må man være i sin begrundelse for at have valgt en anden?

Kære

personaleansvarlige

Du rører ved en problemstilling, som mange jobansøgere er stødt på. Hvis man føler,

at ens ansøgning ikke er blevet behandlet på en fair måde, tirres frustrationen hurtigt. Og desværre efterlades

ansøgeren også med et mindre flatterende indtryk af virksomheden.



Strategisk har en virksomhed mulighed for at bygge

et positivt image op overfor fremtidige ansøgere, ved at behandle nuværende ansøgere på en positiv facon.

Enhver ansøger kan udvikles til at blive en ambassadør for virksomheden. Det kræver, at man viger væk fra

de traditionelle og bureaukratiske metoder. Hvilke skridt kan man tage:



1. Skab et kreativt stillingsopslag, som giver et indtryk

af et spændende job og en spændende virksomhed.



2. Hvis ansøgere kontakter virksomheden for at høre

mere om jobbet, sørg for at de behandles som kommende kunder - på en professionel og positiv måde



3. Alle

ansøgere, skal modtage en kvittering umiddelbart efter modtagelsen. Denne kvittering er oftest meget tør og forudsigelig,

men prøv at formulér den på en spændende måde og informér om hvilken ansættelsesprocedure

ansøgeren kan forvente.



4. På det tidspunkt hvor man har udvalgt et antal til samtaler, bør man samtidig

dele de øvrige ansøgere i to grupper: dem man umiddelbart kan sende et afslag, og dem, som man gerne vil holde som "reserver",

hvis samtalegruppen ikke giver et positivt resultat.



De, som får et afslag, bør have at vide hvorfor, de ikke er

valgt til samtale. Nogle af dem mangler kompetence til dette job, men kan muligvis blive interessante for andre jobs, og derfor bør

de opfordres til at søge, hvis andre stillinger åbnes senere. Man bør spørge denne gruppe, om man må beholde

deres ansøgning til senere brug.



Dem, der slet ikke passer til virksomheden, bør have dette at vide, formuleret

på en pæn måde.



"Reserve-gruppen" bør have information om, hvad de kan forvente.



5. De,

som vælges til samtale, bør modtage en positiv besked om, hvorledes man kan forberede sig til samtalen, hvem man skal

tale med samt naturligvis tid, sted og varighed.



6. De som frasorteres ved samtalerne kan enten få besked direkte i forbindelse

med samtalen, eller de bør modtage et skriftligt/telefonisk og velargumenteret afslag efterfølgende. Gerne med en mulighed

for at få uddybet beslutningen ved telefonisk henvendelse. Man må da gerne pege på de områder, hvor ansøgeren

bør udvikle sig, for at kunne komme i betragtning i fremtiden.



Husk at "reservegruppens" ansøgere enten

inddrages i processen, eller også modtager et afslag.



7. I visse tilfælde gennemfører man endnu en samtale

med "finalisterne" - 2-3 topansøgere. Disse er sædvanligvis rigtig gode kandidater, og de skal behandles meget

positivt. Derfor bør man give sig god tid til at informere, de som ikke får jobbet, om årsagerne til dette. Ofte

skyldes det, at den valgte har nogle helt klare stærke kompetencer, hvilket de fravalgte naturligvis bør have at vide.



Det

er meget vigtigt at sørge for, at disse ansøgere får et positivt indtryk af firmaet, og at de opfordres til at

søge igen. Endnu bedre er det, at virksomheden beholder ansøgninger til eget brug senere. Så slipper man også

for at skulle bruge penge på annoncering næste gang.



Tænk på dine ansøgere som kunder, og giv

dem samme behandling som dine gæster lørdag aften. Det koster meget lidt og kan give meget positive resultater.







Med

venlig hilsen



Claus Hellmann Hansen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen