Berlingske Business

BDO Scanrevision etablerer væksthus

Nu skal det ikke forstås sådan, at BDO Scanrevision med 29 afdelinger spredt over hele landet, er gået ind i gartnerbranchen

ved for tre år siden at etablere sit eget private væksthus.



"Væksthus for ledere" er titlen på

det ledelsesprojekt, som er sat i gang, og det fortæller mere præcist, hvad projektet går ud på. Nemlig en fire-årig

uddannelse af selskabets statsautoriserede revisorer, så de kan vokse hver især og både blive bedre ledere og bedre

sælgere, der kan skabe vækst i ikke bare BDO, men især hos deres kunder. To af de BDO-revisorer, som er i gang med

forløbet er Lars Kruse og Jørgen Kjer fra BDO Scanrevision i Kolding. Lars Kruse er kontorstedsansvarlig i Kolding og halvvejs

i forløbet, og Jørgen Kjer er medlem af BDOs bestyrelse og mangler kun et enkelt år i væksthus-forløbet.

Tre

strenge

Begge har valgt en af de tre strenge i forløbet, nemlig entreprenør-delen, som fokuserer på forretningsudvikling,

det vil sige udvikling af eksisterende kunder samt opdyrkning af nye kunder og markeder.



De øvrige fem revisorer hos BDO

Kolding er også i gang med forløbet, og nogle af dem har valgt de to øvrige strenge, som er videnleder og manager.



-

Det er meningen, at alle omkring 100 partnere i BDO skal gennemgå forløbet, siger Jørgen Kjer.



- Men derefter

er det så opgave hver især at få delt vores viden med vore egne medarbejdere, som vi jo arbejder tæt sammen

med om kunderne i det daglige.



Baggrunden for væksthus-projektet er en erkendelse i BDO af, at tiden er ved at løbe

ud for den gamle revisortype, som stort set nøjes med at kontrollere regnskaberne, og som venter på, at kunderne melder

sig.



- Vi vil gerne have, at vores 100 ledere er mere udviklingsrettede og mere på forkant, så de ser en opgave,

før det bliver til et problem, siger Jørgen Kjer.

En stor satsning

Den op til 10 år lange uddannelse,

som en revisor skal gennemgå, inden han må kalde sig statsautoriseret, fokuserer meget på tal og de lovgivne regnskabsregler.

Og de allerfleste efteruddannelseskurser, som man derefter deltager i, er fagkurser om lovændringer, skat o.s.v.



- Og

når man så er blevet statsautoriseret revisor, opdager man, at meget af det, som man kommer til at beskæftige sig

med er helt andre ting, nemlig ledelse af en gruppe medarbejdere samt opsøgning af nye kunder, siger Lars Kruse.



- Det

er der ikke lagt særlig stor vægt på i vores uddannelse, så det nye i dette projekt er, at alle vi 100 partnere

lærer at blive bedre ledere.



Projektet er en kæmpesatsning for BDO, der har hovedkontor i Herning for de 29 afdelinger

spredt over hele landet og i alt omkring 750 medarbejdere.



- I undervisningen, som foretages af eksterne kursusledere, får

vi en række værktøjer, som vi kan bruge i det daglige, og i vores entreprenørdel drejer det sig bl.a. om,

hvordan vi giver vores kunder en værdiskabende og forretningsmæssig rådgivning, siger Lars Kruse.



- Ofte sker

det i forbindelse med udarbejdelse af virksomhedernes regnskaber, som vi i langt højere grad end tidligere skal bruge som et diagnoseredskab

i vores rådgivning af kunderne, men vi kommer ikke med svarene, i stedet stiller vi de gode spørgsmål.

Uopdyrket

marked

Det er ikke noget nyt, at revisorer bevæger sig ud på nye markeder, og på spørgsmål om, hvem

BDO nu tager kampen op med, siger de to Kolding-revisorer, at der for dem at se er tale om et helt nyt og uopdyrket marked.



-

Vi har jo både en unik direkte indgang til vores kunder og et tilbundsgående kendskab til dem, som vi vil bruge til at

rådgive dem, og bl.a. vil vi til hvert punkt i regnskabet stille spørgsmål, om det eller det punkt er godt nok

for kunden, siger Jørgen Kjer.



- Det kan være spørgsmål om omlægning af lån, om outsourcing,

om virksomheden bør have en professionel bestyrelse. Mange af vore kunder er jo små og mellemstore virksomheder, hvor

ejeren også er direktør, og som derfor nogle gange har brug for et modspil enten fra os eller fra en professionel bestyrelse.



Væksthus-projektet

skal skabe vækst både hos BDO og hos virksomhedens kunder, men Lars Kruse og Jørgen Kjer lægger ikke skjul

på, at projektet også skal bruges til at gøre BDO så attraktiv, at man kan rekruttere de bedste medarbejdere.



-

Vi håber på, at vi igennem projektet kan få en forøget synlighed i markedet både hos kunder og hos

potentielle kunder, siger Jørgen Kjer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen