Berlingske Business

Bankdirektører fyrer man ikke

Bankdirektører fyrer man ikke - 5
Foto:

Også middelmådige bankdirektører har stor jobsikkerhed. Det forklares normalt med svage bestyrelser. Men da bankdrift i sin essens er pyramidespil, som kun fungerer, så længe tilliden er der, kan banker ikke holde til at hælde chefer ud af døren i tide og utide.

Forretningsmodellen er tillid
Der er dog andre grunde til at mange bankdirektører holder lange jubilæer. Bestyrelser i banker kan ikke som i en produktionsvirksomhed tillade sig at skille sig af med topdirektører hvert og hvert andet år i frustration over dårlige resultater.

Bankdrift er nemlig en form for pyramidespil, hvor det er lovligt at låne de penge, banken har, ud f.eks. ti gange. I længden går det kun godt, hvis der er betydelig tillid til banken.

”Man vil nok være lidt mere langmodig i en bankbestyrelse end i andre virksomheder med at afskedige topchefer,” erkender Bjarne Jensen og støttes af professor Anders Grosen på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet:

”Banker er en skrøbelig virksomhedstype. Og det er vigtigt, at de drives tillidsvækkende. Så det kan godt være farligt for tilliden, hvis man skifter ledelse for tit,” siger Grosen, der dog også ser et andet behov lige nu:

”Hvis at den tillid, der var, den er væk nu, så er situationen en anden. Mange kender den amerikanske vittighedstegning, hvor en bankdirektør sidder mellem væltede søjler, og så siger kunden: ’Er det lige fra dig, vi skal have råd?’ ”

Eigil Mølgaard mener som anført ovenfor, at man ikke skal holde hånden over fejlende ledelser, men han ser alligevel banksektoren som helt unik.

”Det er noget andet og mere alvorligt at drive en bank end en tømmerhandel. Det er et alvorligt job, bankdirektører har, og tilliden er sådan set alfa og omega. Det gælder kunder, indskydere og aktionærer,” siger Mølgaard og fortsætter:

”Så hyppige direktørudskiftninger går ikke. Det river i tilliden til instituttet. Hvis jeg havde 150.000 kr. i sådan et institut, så ville jeg flytte dem, for hvem ved, hvornår den nye bliver strittet ud.”

Så når støvet har lagt sig, og der er luftet lidt ud i ledelserne efter den aktuelle finansielle krise, vil presset på bankdirektører igen aftage – af hensyn til tilliden.

Og den jobsikkerhed, der var en mangelvare 1990’erne og måske bliver det igen, vender snart tilbage til bankernes direk­tionslokaler. Så Dan Turell skulle have været bankdirektør og ladet digtet slutte:

”I mit næste liv vil jeg måske blive bankdirektør. Endelig”.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen