Berlingske Business

Bagerens søn fra Grønbjerg ejer over 300 fly og er god for mere end seks milliarder

Billede
Historien om Martin Møller Nielsen er et eventyr værdigt. Foto: Søren Bidstrup

Martin Møller Nielsen er en usædvanlig iværksætter, der har været bidt af luftens elementer, fra han var helt ung. Han begyndte med faldskærmsudspring og fortsatte som pilot i jetfly.

Siden er det lykkedes Martin Møller Nielsen at opbygge verdens største flåde af turbopropfly til udlejning. Ifølge vurderinger er flykongen, der er en af Danmarks rigeste, i dag god for en formue på 6,6 milliarder kr.

Historien om Martin Møller Nielsen er et eventyr værdigt. Han er en stille og rolig fyr fra Jylland, der har en kæmpe passion for fly. Det har han gjort til sin levevej.

Prins Henriks dåb

Den jordnære Martin Møller Nielsen bliver beskrevet som et helt ukompliceret, ordentligt og beskedent menneske, hvis højeste mål er at få sin virksomhed til at vokse.

Den diskrete jyde ejer knapt 50 procent af selskabet Nordic Aviation Capital, NAC, med hovedsæde i Billund Lufthavn. Dertil kommer datterselskaber og kontorer i Irland, USA, Canada og Singapore, og i dag er han formand for livsværket, for Martin Møller Nielsen, der har enorm tæft for forretning, brænder for sit projekt og går utroligt meget op i sit arbejde.

xx

Faderen var bager og drev en butik i Grønbjerg i Vestjylland sammen med moderen. Men i stedet for at gå i familiens forspor fik han HF-enkeltfagseksamen og tog som 16-årig certifikat som instruktør i faldskærmsudspring.

To år senere føjede han flycertifikat til. Bagersønnen gjorde interessen for faldskærm til sin levevej og rejste til USA, hvor han lavede en aftale med en producent af faldskærme om at repræsentere den pågældende virksomhed i Skandinavien.

I 1990 købte han sit første fly, og siden er flåden vokset markant, så Nordic Aviation Capital i dag ejer og udlejer 315 turbopropfly og regionale jetfly – bl.a. af mærkerne ATR, Bombardier og og Embraer. NACs kunder er 67 kommercielle flyselskaber med regionale ruter i 45 lande.

Blandt kunderne er Air Berlin, Olympic Air og Etihad. Hovedaktiviteterne ligger i NAC, hvor et erfarent team af ledere og medarbejdere styrer hverdagen. På verdensplan har virksomheden 170 medarbejdere. I spidsen står arbejdshesten Martin Møller Nielsen, hvis styrke beskrives som et utroligt fokus på forretningen.

roskildefestival2014

NACs store portefølje af fly er opbygget organisk, og han foretager helst kun én transaktion ad gangen.

Personligt voksede Martin Møller Nielsens milliardformue gevaldigt, efter at han sidste år solgte lige over 50 procent af NAC til den svenske kapitalfond EQT og Legos pengetank, Kirkbi.

18BUSBagside-Martin-Moeller.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen