Berlingske Business

At gå foran hører med til at være leder

business man using his smartwatch app on daily light

Som leder er man indimellem nødt til at gøre ting, man ikke har lyst til. Det hører med til lederskabet.

I sidste uges dilemma på Business.dk var afdelingslederen Torben i tvivl om, hvordan han skulle forholde sig til et nyt sundhedsfremmende tilbud, som var indført af direktionen. Ledere og ansatte blev tilbudt at gå med et ur, som kan overvåge deres søvn. Ønsker de det, kan de sende deres søvn-data til HR, som står klar med søvnvejledning. Torben bryder sig ikke om det, men hvad skal han stille op overfor medarbejderne?

aaa

Arbejdsmiljøkonsulent hos Lederne, Nanna Simone Jensen, mener, at Torben bør bakke direktionens nye initiativ op og gå med uret:

»Når virksomhedens direktion har iværksat et initiativ, bør man som leder bakke initiativet op. De sundhedsfremmende tiltag er en del af en strategi på området, og som leder har man et medansvar for at få strategien til at leve i organisationen,« siger Nanna Simone Jensen, som dermed anbefaler løsning nummer 2.

Nanna Simone Jensen peger også på, at Torben skal passe på med at farve medarbejderne med sine personlige holdninger.

uegsn dilemma

»Hvis han ikke går med det, vil medarbejderne undre sig og måske ikke forholde sig åbent til initiativet. Han skal på en objektiv måde fortælle dem om søvn-projektet og formålet med det. Men i lighed med de andre medarbejdere, er det helt op til Torben selv, om han vil sende sin data til HR,« mener Nanna Simone Jensen.

Nanna Simone Jensen påpeger, at det altid er en balancegang at indføre initiativer, der rækker ind i privatlivet.

»Selvom det er et tilbud, kan nogle medarbejdere godt komme til at føle sig presset. Det er vigtigt at kommunikere tydeligt, at det er frivilligt, om man vil dele sit søvn-data med HR. Og det er naturligvis også af stor betydning, at HR behandler oplysningerne fortroligt,« fastslår Nanna Simone Jensen.

Grandmother with kids playing games on tablet

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen