Berlingske Business

Arbejdstid og -sted bestemmer man da selv

Fremtidens arbejde - billede
Foto:

Nutidens arbejdsmodeller vil være oldtidsmodeller om ti år, lyder det i analyse.

Arbejdstider. Steder. Og modeller for at udføre opgaverne. Valget af disse vil i stigende grad blive overladt til de enkelte medarbejdere, for på fremtidens arbejdsplads er arbejdsstyrken mere forandringsparat og efterspørger muligheden for at arbejde i globale netværk på tværs af grænser.

Sådan lyder konklusionen i en verdensspændende undersøgelse gennemført af konsulent- og analysevirksomheden JBA for Regus Gruppen blandt 1.130 virksomheder.

Her svarer 83 procent af de deltagende virksomheder, at store og afgørende ændringer i måden at organisere arbejdsdagen på er på vej.

- Om ti år vil arbejdslivet, som vi kender det i dag, fremstå som noget fra oldtiden. Vi håber at undersøgelsen vil motivere virksomheder til at foretage de nødvendige ændringer, der kan hjælpe dem med at øge deres konkurrenceevne. Vi udpeger fremtidens arbejdsmønstre, så virksomhederne har et pejlemærke, lyder det i en meddelelse fra Mark Dixon, administrerende direktør for Regus.

Positiv effekt

I Norden mener knap 70 procent af virksomhederne, at investeringer i tillidsbaserede arbejdsforhold vil have en positiv effekt på organisationen, mens knap 80 procent mener, at investeringer rettet mod den sociale netværksmodel vil have en positiv effekt på organisationen.

Den såkaldte tillidsmodel betyder, at medarbejdere for eksempel selv kan bestemme arbejdstider og -steder, mens modellen baseret på sociale netværk, opfordrer medarbejdere til at samarbejde med ligesindede i netværk, uanset hvor i verden de befinder sig.

Læs også:

Er dit firma klar til de digitale indfødte?
Dine ansatte er på døgnet rundt
De ansatte indretter selv kontoret

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen