Berlingske Business

Arbejdsgivere: Det er vores ansvar at skabe ligeløn

Ligeløn
Det er til enhver tid arbejdsgivernes ansvar at skabe ligeløn. Sådan lyder erkendelsen fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), der er overrasket over, at lønforskellen mellem mænd og kvinder endnu ikke er mere udlignet. Foto:

Både DA og LO peger på, at det er arbejdsgivernes ansvar at mindske lønforskellen mellem mænd og kvinder.

Det er til enhver tid arbejdsgivernes ansvar at skabe ligeløn.

Sådan lyder erkendelsen fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), der er overrasket over, at lønforskellen mellem mænd og kvinder endnu ikke er mere udlignet.

office work and salary

»Det er arbejdsgivernes fulde ansvar at skabe ligeløn, hvis mænd og kvinder er lige kvalificeret og gør det lige godt. Jeg havde faktisk forestillet mig, at udviklingen ville have peget den anden retning, netop fordi at der er flere initiativer i gang, og at stadigt flere kvinder får en højere uddannelse og indtager højere stillinger,« siger chefkonsulent i DA, Lise Bardenfleth, der peger på flere forklaringer.

LIGELØN

»Jeg formoder, at forskellen bunder i det kønsopdelte arbejdsmarked, og så afspejler det vel også langt hen ad vejen, at kvinderne har hovedansvaret for, hvad der foregår inden for hjemmets fire vægge. Kvinderne henter børn, køber ind og laver mad, og de bliver af den grund mindre fleksible end mænd. Det har måske også en afsmittende effekt, når kvinderne forhandler løn, fordi at de har et større behov for at gå til tiden eller måske gå en time før om fredagen, fordi daginstitutionen lukker,« siger hun.

Hvis kvinderne vil ændre på situationen, bliver de derfor nødt til at gøre sig klart, at der i dag hersker nogle forskelle mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet, forklarer Lise Bardenfleth.

kvinder

Åbenhed er det første skridt

Hos LO peger næstformand Nanna Højlund ligesom DA på, at arbejdsgiverne har »et ret præcist ansvar i den her sag«, fordi det af den såkaldte ligelønslov fremgår, at det er arbejdsgivernes ansvar at sikre ligeløn. Nanna Højlund kalder lønforskellen mellem mænd og kvinder for »nedslående« og råder generelt lønmodtagere til at være mere åbne omkring deres løn.

»Vi råder virkelig vores medlemmer til at gå ud og diskutere, hvad man får i løn, for ellers ved de ikke, at vi faktisk har et problem. Arbejdsgiverne forskelsbehandler jo ikke af ond vilje. Desuden anbefaler vi, at de søger fællesskabet og bruger deres fagforening, fordi vi godt ved, at det kan være svært at stå alene i den her sag. Når der forhandles løn, kan man hurtigt få en følelse af, at det måske bare ikke er en selv, der gør det godt nok, og at det derfor er retfærdigt, at man får mindre i løn. Det synes jeg ikke, at man som individ skal tage ansvar for,« siger Nanna Højlund.

28BUSPix-Lizette.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen