Berlingske Business
14:02Uber får tidligst lov til at køre i London til sommer

Arbejder du virkelig 12 timer om dagen? »Det må jeg jo nok erkende, at jeg gør«

15BUSOle-Bigum-Jensen-14270.jpg
Ole Bigum Nielsen fra Vattenfall elsker at sejle ud til vindmøller på vandet. Her må han nøjes med landjorden og en model. Arkivfoto: Martin Dam Kristensen

En skabertrang og en higen efter udfordringer får Vattenfalls danske chef, Ole Bigum Nielsen, til at arbejde 80 timer om ugen. Arbejdstiden er de seneste to år blevet brugt på at levere to ambitiøse vinderbud på havvind – senest med de kystnære havvindmøller.

Vattenfalls vindmøllekontrolrum i Esbjerg er så proppet med skærme, tastaturer og andet isenkram, at det er tættere på at ligne cockpittet i Tusindårsfalken end et kontor anno 2016. Her stod Ole Bigum Nielsen mandag midt på formiddagen, da han fik overbragt nyheden om, at Vattenfall havde vundet udbuddet om de kystnære vindmøller med et meget lavt bud på 47,5 øre per kWh. Han nåede dårligt nok at give beskeden internt, før den første journalist ringede, og så den næste, og så den næste.

»Resten af dagen lå jeg vandret i telefon­opkald. Det var en hektisk dag, må jeg sige,« fortæller Ole Bigum Nielsen.

De Radikale holder pressemøde

Den 51-årige chef for Vattenfalls danske forretning har i mange år været en central skikkelse i selskabets havvindmølleforretning, men trådte for alvor frem på scenen i slutningen af 2015, da han blev udnævnt til landechef for Danmark. Inden da havde Ole Bigum Nielsen været i Vattenfall i ti år og gjort det godt i en række stillinger i koncernen – blandt andet som projektleder for verdens dengang største havvindmøllepark, Thanet, som Ole Bigum Nielsen både husker for en af sine største ­udfordringer og succeser.

»Det er det mest kaotiske projekt, jeg nogensinde har haft med at gøre. Alt tænkeligt – både positivt og negativt – af enhver art skete, og jeg spørger nogle gange mig selv, hvordan det lykkedes at gennemføre projektet til tiden og inden for budgettet.«

Efter den hårdt tilkæmpede succes med ­Thanet blev Ole Bigum Nielsen projektchef for havvind på det vigtige engelske marked. ­Siden kom forfremmelserne i en lind strøm, men han havde ikke en egentlig karriereplan. Helt sikkert er det dog, at Ole Bigum Nielsen ikke er ­kommet sovende til sin nuværende stilling, for den ingeniør- og økonomi-uddannede vindmand er kendt for at arbejde ekstremt hårdt og ekstremt meget. Når man spørger ham om, hvorvidt det er rigtigt, at han ­arbejder 12 timer om dagen, tøver Ole Bigum Nielsen lidt.

»... det må jeg jo nok erkende, at jeg gør. Det er rigtig nok,« siger han.

»Jeg er drevet af ­udfordringer og af at se tingene lykkes. Selv om jeg har været i vindbranchen i 15-16 år, ­synes jeg stadig, at det er fantastisk at sejle ud til en vindmøllepark på vandet. Det er hverken et spørgsmål om løn eller anerkendelse for mig.«

vattenfall

Ole Bigum Nielsen bor med sin kæreste, Jeannette, i Horsens, hvor han har tre faste løbe­ruter på ti, 20 og 30 kilometer. Det CEO-­obligatoriske maratonløb har Vattenfall-­chefen dog aktivt fravalgt.

»Halvmaraton passer meget bedre ind i min kalender, så jeg ikke skal planlægge måneder i forvejen,« lyder det grinende fra Vattenfall-direktøren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen